Annons

Att ha både Nikkor 18-105 och Tamron 28-75 - anledningar till att behålla båda?

Produkter
(logga in för att koppla)

aracaboi

Aktiv medlem
Hej,

Som jag nämnt tidigare köpte jag nyligen en Nikon d90 (vilken alltså är min första kamera) och jag är därför, trots många timmars research, lite osäker på vilka objektiv som bäst lämpar sig för en nybörjare.

Grejen är den att till min D90 kom kitobjektivet 18-105. Sedan hade jag köpit ett Tamron 28-75 redan innan.

Det jag nu undrar är det värt att behålla båda och om ej vilket bör med fördel behållas?

Jag är medveten att objektivval i allmänhet beror på vilken typ av foton som är tänkt att tas mest, dock har jag inga specifika områden utan ämnar till en början att fota diverse.

Det jag har märkt på båda dessa objektiv är deras oförmåga att fokusera i mörker och att skärpan och ljuset blir ganska kass i lågt ljus. Dock vet jag ju inte hur pass det beror på mina inställningar.

En annan sak som inte nödvändigtvis är relaterat till de specifika objektiven är:

1. Antingen är det jag som inte fått in snitsen eller så tenderar manuella fokus aldrig bli skarp där jag vill, eller ofta inte någonstans. Är det olika från olika objektiv med huruvida det finns "hjälplinjer" eller liknande att tillgå vid manuellt fokus? (om någon fattar vad jag menar)

2. En annan allmän fråga jag har är att när jag fotar med dom manuella/halvmanuella lägena låt ta till exempel manuellt bländarläge och ställer in t.ex. lägsta bländartalet vilket också i samma situation blir det automatiska bländarvalet på autolägena så kalkylerar den i halvmanuella bländarläget slutartiden till en helt annan än vad den gör vid samma bländare i helautomatläget.

Asså jag vet att jag förklarar uselt men jag undrar om någon fattar vad jag menar och vad det beror på. dv.s. bländaren är samma, ISO är samma men slutartiden blir en helt annan vid halvmanuellt gentemot helautomatiskt? fattar inte.

Men sorry min ursprungliga fråga var alltså om det finns fog för att behålla båda dessa zoomobjektiv, finns det några avgörande skillnader på dessa bortsett från brännvidden?

Mvh
 
Jag svarar ganska enkelt...

Innan du bestämmer dig vilka objektiv du ha så är det ju bra att lära känna kameran och lära dig de flesta inställningarna. Många skulle nog tycka att 28-75 är lite dålig vidvinkel för att ha för de flesta men det beror så klart på vad du fotar.

Dålig skärpa i dåligt ljus, det är du inte ensam om. Jag vet inte vad du har för förväntningar om vilket ljus du ska kunna fota i. Men på t ex en solnedgång ska man kunna ta acceptabla bilder handhållet med ett VR-objektiv (beror så klart på vilka krav man har). Man kan också prova att vrida upp ISO-talet om du inte redan gjort det.

Försök till svar på dina frågor:

1) Manuell fokus är jättesvårt, moderna objektiv och kameror har inte fokusringar och sökare som är designade för att fokusera manuellt. Läs i manualen eller nätet om manuell fokus.

2) När du säger autoläget, är det gröns fyrkanten på hjulet? I så fall kan det vara att auto-iso används (kameran höjer iso automatiskt) i autoläget och däreigenom får du kortare slutartider. Du kan slå på auto-iso även i P, S och A-lägena om du vill. Vissa tycker det är förkastligt men jag kör så för att slippa tänka på en till parameter. Det är mer än vad jag klarar när jag samtidigt ska försöka fånga något som händer just nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.