ANNONS
Annons

Att hålla reda på objektivlocket

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Hjälp!

Jag förlägger objektivlock. Det har jag alltid gjort, och min hustru blev litet putt på mig när alla hennes Nikonlock försvann, ett efter ett... Jag brukar stoppa dem i fickan, men dessvärre kan jag ibland litet disträ lägga dem ifrån mig på närmaste yta, för att därefter gå därifrån.

Ni som någonsin köpt originallock till Nikon vet hur mycket de kostar, så nu tänkte jag fixa detta en gång för alla. Det borde gå att fixa med någon enkel fastsättning, eller hur? Ett litet snöre i ett borrat hål?

Eller finns det något smartare?

Per.

Du menar de främre locken antar jag. De brakre sitter väl alltid på förutom för det objektivet som sitter på kameran.

Varför inte strunta i att använda objektivlock helt enkelt?

Det kräver givetvis att du alltid har motljusskyddet på i rättvänt läge som skydd och att du väljer en kameraväska där objektiven inte skramlar runt helt fritt.

/Erik

eon skrev:
Du menar de främre locken antar jag. De brakre sitter väl alltid på förutom för det objektivet som sitter på kameran.

Varför inte strunta i att använda objektivlock helt enkelt?

Det kräver givetvis att du alltid har motljusskyddet på i rättvänt läge som skydd och att du väljer en kameraväska där objektiven inte skramlar runt helt fritt.

/Erik

Jovisst avser jag det främre. Men det känns hemskt osäkert att objektiven liggande (eller sittande på kameran) utan annat skydd än motljusskydd. Dessutom har jag inte ens motljusskydd till alla objektiv.

Per.

perstromgren skrev:
Jovisst avser jag det främre. Men det känns hemskt osäkert att objektiven liggande (eller sittande på kameran) utan annat skydd än motljusskydd. Dessutom har jag inte ens motljusskydd till alla objektiv.

Per.

Varför inte sätta på ett UV-filter och skippa objektivlocket...?

Jag håller med... jag kan försnilla mina lock hela tiden... blir vansinnig på att leta också... jag kan ta av ett lock medans jag går genom rummen och lägga på första bästa ställe... sedan tar det evigheter att hitta igen...

Tanken med borrat hål och köra ett snöre har jag också funderat på, men tycker det känns synda att borra hål... har dock fudnerat på att ta något superlim och limma fast något slags plastsnöre... limma fast snöret på framsidan av locket... skulle man sälja objektivet så kanske dom har mindre emot en liten limfläck på framsidan än en uppborrad sak...

När jag för länge sedan köpte ett beggat Canon FDn 50/1.4 så satt det med dubbelhäftande tejp på objektivlocket en liten plupp med ett snöre som gick till en resårloop som passade att trä på gluggen tex. Så det har funnits hjälpmedel att köpa, åtminstonde förr.

/Andreas

Kalle_B skrev:
har dock fudnerat på att ta något superlim och limma fast något slags plastsnöre... limma fast snöret på framsidan av locket...

Eller limma fast locket på objektivet ;)
Nä, men det du säger borde funka

På min gamla kompakt (KM Z3) fanns det en ögla på objektivlocket så att man kunde sätta fast locket i kameran med en liten medföljande snörstump, väldigt praktiskt (oftast iallafall, locket hade en tendens att vara ivägen ibland)

I söndags lade jag ifrån mig mitt enbensstativ när jag fotade nere vid sjön. Jag tog några bilder och gick sedan 20-30m längre bort och tog några bilder till. När jag skulle fortsätta kom jag på att jag lagt ned stativet på marken och gick tillbaka de 20-30 metrarna men kunde fasiken inte hitta det. Jag letade säkert en timme, på strandremsan där jag gått och var t.om ute i vattnet och draggade. Men inget stativ. Hörde någon vissla på en hund i närheten och jag ger mig f-n på att hundj-eln tog stativet för det luktade givetvis av mig och han hade säkert fått upp spåret. Någon som har ett bra knep att fästa stativet någonstans i klädseln?

Jag har en Olympus med ett objektivlock som gärna ramlar av. Normalt sitter det med ett snöre (original) fast i ena remfästet. Men det är ju ingen höjdare att ha ett lock som far omkring när man fotar. På kameran finns det också ett litet lock inskjutet i tillbehörs- (blixt)skon. Jag borrade ett litet hål i det lilla locket och förenade de här locken och nu när jag ska fotografera tar jag av objektivlocket och drar bakåt så lossnar det lilla locket och jag kan stoppa dem i fickan tex. Hittills har det fungerat. Men man har ju inte helt försäktat sej mot förlust, man måste komma ihåg att lägga grejerna på ett lämpligt ställe.

He, he.. jag som är en riktigt slarvmaja och lägger väl bla halva min vakna tid på att leta efter mina glasögon, som jag bara lägger överallt... Jag har inte en endaste gång förlagt objektivlocket.. Riktigt imponerad av mig själv..

Vad jag helt enkelt gör, är att när jag tar av locket, så lägger jag det alltid i fickan, på jackan eller tröjan, eller långbyxorna.. När jag fotat färdigt, så sätter jag alltid på locket..

Jag är alltså så ordentlig, trot den som vill.. att jag lägger aldrig ifrån mig kameran, utan att locket sitter på stadigt och ordentligt...

Jamän säger ni kanske, om du fotograferar hemma hur gör du så.. jo, om det inte hamnar i nån ficka, så ner i fotoryggsäcken.. och direkt när jag är klar.. på med locket och kameran tillbaka i ryggsäcken...

man borde kunna gjuta billiga gummilock som man trär på eller något

=)

(om de blir väldigt billiga och halft universella gör det inte såå mycket om man tappar bort det)

Fördelen med att tappa bort objektivlock är att man köper Hama i stället för Canon som ersättning.
Dom är smidigare att sätta dit med motljusskyddet på.

Jag har locken till att skydda det dyra Uv filtret som skýddar gluggen.

Lägg orginallocken i en låda hemma och använd ett gäng no-name lock som kostar 50:- st på Photax istället.
Självhäftande plupp som är fäst med gummiband vid objektivet funkar också.

-- MW

Jag lägger alltid i fickan när jag använder kameran och sätter genast på igen efter jag är färdig. Annars kan man limma fast kardborre på locket och sedan den andra delen på kameraväskan, då kan du sätta flera objektivlock på en radda antingen i eller på väskan. Jag har en polare som gör så och det fungerar bra för henne! =)

jag lägger det alltid i bakfickan, fingerara jätte bra och helt gratis, ända nackdelen är att folk tror att man snusar :)

Dessa objektivlock som förläggs/tappas bort överallt...
Försöker lägga dom i fickan.

Semikompakter brukar ju ha en snodd i locket och en klämma att hänga locket i kameraremmen, bra men fult...

Eller så köper man ett 50pack... =P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar