Annons

Att hålla fotokurs

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolz

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har blivit tillfrågad under ett par år om jag inte skulle kunna hålla en nybörjarkurs för fotografer som har köpt en digital systemkamera med objektiv eller kompaktkamera med manuella inställningsmöjligheter. Är säkert roligt och skulle nog kunna fixa det.

Men, själva upplägget är jag inte riktigt säker på hur? Att jag skall köra i turordning lite allmänt fotosnack först för att sedan gå på det mera tekninska typ då bländare, slutartider, ISO-tal etc är väl rätt? En sak som också är intressant är på hur många timmar man skall sikta in sig på att kursen skall vara? Låt säga 4 x 3 timmar med lite fika inbakat varje gång. Hur många deltagare är lagom att ha i en kurs (cirka)? Att sedan ge sig ut under några timmar i naturen eller stadsmiljö för att köra lite praktiska övningar till slut är också tanken.

Frågar er som har erfarenhet inom detta om lite vägledning och kanske någon hemsida som kan vara till hjälp. Jag har själva inte gått någon utbildning alls utan är helt och hållet självlärd genom att vara nyfiken helt enkelt. Har också sökt både här på FS som nätet allmänt efter information om det jag frågar men utan större lycka.

//Ronney

Kul. Ställ dig själv frågan: vad är målsättningen med kursen och vilka kommer gå den? Kan du svara på den och hålla dig till det kommer det gå lättare.

Tänk på att det finns de smom vill lära sig hur kameran fungerar och de som vill lära sig ta bilder. Kräver lite olika upplägg på hur man presenterar materialet och vad man lägger tonvikt vid.

Bländare/slutare är rätt lätt att förklara och det är en grundläggande sak att ta upp tycker jag. Sen beror det lite på vilken väg man vill gå.

Jag har hållt kurser/föreläsningar för olika grupper. Dessa har varit begränsade till någon timme och med ett specifikt syfte. Då får man vara ännu mer strukturerad i vad man tänker ta upp, men även om man har lite mer tid på sig är det nog klokt att lägga upp en kursplan.

Ett tips är att du går till biblioteket och letar fram boken Foto - min hobby av Pär Lundqvist. I slutet på den boken (s 294-297) har du en kort studieplan för en fotokurs på 12 sammankomster à 2-3 timmar med den boken som studiematerial. Denna studieplan kan man yxa i rejält om man inte ämnar ta upp alla områden (mörkrumsteknik etc) och studieplanen tar även upp hemuppgifter för deltagarna.

Eftersom jag har hållt mina föreläsningar för grupper som jag inte känt till så mycket om innan kursen har jag mest haft med mig en grov plan/stödord och improviserat allteftersom gruppen bestämmer vägledningen. Men då har det varit lite speciella grupper (skolans konstförening till exempel) som inte alltid haft foto som huvudintresse. Konstföreningen var mer intresserad av bildkomposition än kamerateknik till exempel.

Hitta bra och enkla förklaringsmodeller, kanske med liknelser, som gör det lätt att greppa svåra tekniker. Gäller det bildkomposition, ta med dig exempelbilder, gärna sådana du hittat i en aktuell dagstidning eller liknande. Sådant gör materialet mer levande. Ta gärna med lite olika böcker och tipsa om till de vetgiriga så känner de att de kan få mer information utan att de andra ska bli lidande.

Samla information från olika källor. Jag har läst mer än min beskärda del av fotohandböcker och alla förklarar saker på lite olika sätt. Hitta det sättet som passar dig bäst för varje delmoment.

Precis som du är jag självlärd. Huvudsaken är att man är påläst och kan sitt ämne så att man kan svara på de frågor som deltagarna kan tänkas komma med. Gäller det en kurs med upprepade tillfällen kan man be att få återkomma till frågan vid senare tillfälle för att kunna förbereda ett bra svar (se då bara till att verkligen göra det också!)

Jag tycker det är jättekul att hålla denna typ av föreläsningar/kurser. Jag hoppas att även du får en trevlig kurs med vetgiriga deltagare. Hör av dig med fler frågor och lycka till!

"Foto - min hobby" verkar definitivt slut på Bokus, så jag antar att den inte trycks längre. Finns det någon annan bra bok som förklarar tekniken bakom? Jag fick precis hem "Fotografering med digital spegelreflex"
av Henrik Schurmann, men den ger lite för dåligt med bakgrund för mina behov även om den kan vara värd pengarna i en kortare kurs. Kanske något för Ronney att se närmare på (även om jag bara bläddrat i den än).

David Busch har skrivit några böcker som Mastering Digital Photography och Mastering Digital SLR Photography som är hyfsat beskrivande och på enkel engelska men samtidigt väldigt pratiga.

Som MZ skriver så kommer du (troligen) att ha 2 olika kategorier deltagare: dels de som vill lära sig hantera sin kamera, och dels de som vill lära sig 'allt annat'. Av personig erfarenhet vet jag att di inte kan vara tydlig nog om du väljer att utesluta tryckandet på kameran (1). I mitt fall gällde det en GPS-kurs, där jag redan första halvtimmen på kursen tyckte att jag gjorde klart för deltagarna att jag inte kunde hjälpa dem med knappandet på deras egna apparater (undantaget dem som hade en aparat liknande min egen), men sista kurstillfället fick jag en skopa ovett av en deltagare som tyckte han inte hade fått lära sig knappa på sin GPS-navigator.

När jag hållit fotokurser har jag haft som genomgående idé att deltagarna skall ha presterat ett visst antal bilder från ett kurstillfälle till nästa (veckan efter), med antingen ett givet tema eller givna förutsättningar på annat vis. Det kan gälla tex att lära sig bländarens inverkan på skärpedjupet, eller tre bilder på temat "rörelse". När vi har allas bilder sätter vi oss ner och diskuterar dem: varför har de blivit som de blivit, vad är bra, vad kan förbättras (märk väl 'förbättras', inte 'vad är dåligt?') osv.

I övrigt har jag ägnat mig åt "carpe diem"... Jag har tänkt på vad jag tycker deltagarna bör lära sig, i vilken ordning och hur jag vill de skall lära sig detta. Jag har undvikit att göra en detaljplan, för att kunna vara flexibel. Jag vet dock att de finns de som inte skulle klara av att hålla en kurs med mindre än att de gjort ett detaljschema där det framgår precis vad de skall säga, minut för minut, så du måste välja det upplägg som passar dig bäst.

När det gäller böcker är jag lite kluven. Visst kan deltagarna tycka det är bra med en bok, men för mig har det fungerat utan. Jag har tipsat dem om de böcker jag känner till (och självklart om fotosidan också) men inte delat ut något skriftligt material alls.

(1) Personigen tycker jag att tryckandet på kameran är något deltagarna får lära sig på egen hand, om du inte kräver att de skall ha modellen X, som du kan utan och innan. Anledningen är enkel: hur skall du kunna ha koll på hur man ställer in allas kameror, om du inte använt dem själv tidigare? Självklart kan man inte hålla en sån linje benhårt, utan man får vara lite flexibel, men samtidigt måste deltagarna acceptera att du inte kan veta hur man gör alla inställningar på alla kameramodeller som finns. Utöver detta så tar det tid från övrigt material jag tycker hör bättre hemma i en kurs.

En av fotosidans styrka är att få fråga och få snabba svar. Tack så mycket för era värdefulla råd och kommer nog till att höra av mig framöver till någon av er via majl med fler frågor/undríngar om det går för sig.

//Ronney

ANNONS