Annons

Att ge svar på kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
En sak som jag är lite förbryllad över är hur sällan man får svar på kommentarer man ger på bilder. Jag har fått svar på knappt 40% av mina givna kommentarer och även om jag inte tror att 100% är realistiskt så tycker jag faktiskt att 40% är lite för lite...

Jag tar mig tid och försöker utifrån mina förutsättningar att ge konstruktiva kommentarer. Helst vill man ju ha en kommentar på kommentaren fall i fall man kanske uppfattat bilden fel men nog borde man väl få ett tack i sämsta fall?

Ungefär som att hålla upp dörren för någon, de inblandade parterna vet om att det är en schangtil gest men trots det så tackas det.

40% är en väldigt bra statistik.

Jag har knappt 7% i svarsstatistik för bildkommentarer.
Men det kan ju bero på att du är trevligare... :)

Nu kan det ju vara jag som är ute och cyklar med procentsatserna, 40% är kanske ruggigt bra i jämförelse med många andra... men ... jag ser dock ingen anledningen till varför de flesta inte svarar på kommentarerna.

Jag kan bara tala för mig själv men skulle jag ha 7% svarsfrekvens på givna kommentarer så vete f-n om jag skulle fortsätta ge dem. Någon form av uppskattning och/eller feedback måste man ju få. Jag som skriver kommentarerna försöker ju också lära mig något.

Själv tappar jag lusten att kommentera när jag inte får någon respons från fotografen. För mig är det lika viktigt att replikera en komentar som att ge en kommentar.

De flesta har väl bevakning så ett mail poppar upp när man får en kommentar. Bra vore om fotografen i detta mail uppmanas att svara på kommentaren. En lätt ändring som kanske kan ge bättre respons.

Det känns ju lätt som ett försvarstal när man svarar på kritik. Om den är positiv så vad ska man svara...."tack"? Skulle ni nöja er med det? Det finns andra här på FS som säger att det är löjligt att svara med ett tack, "det tar ju bara upp utrymme"

Jag tycker inte att man ska behöva känna sig "tvingad" att kasta sig över din portfolio och ge kritik bara för att du skrev om min bild.

Det känns ju lätt som ett försvarstal när man svarar på kritik. Om den är positiv så vad ska man svara...."tack"? Skulle ni nöja er med det? Det finns andra här på FS som säger att det är löjligt att svara med ett tack, "det tar ju bara upp utrymme"

Jag tycker inte att man ska behöva känna sig "tvingad" att kasta sig över din portfolio och ge kritik bara för att du skrev om min bild.
Inte någonstans har jag sagt att du skall ge kritik på mina bilder bara för att jag ger dig kritik på dina bilder. Det jag menade var att man bemöter kritiken på ett, i mina ögon, vettigt sätt.

* Har man ställt frågor i sin kritik så kan det vara på sin plats att besvara frågorna.
* Om man som fotograf menar en sak med sin bild men betraktaren ser det på ett annat sätt så kanske också sådant skulle tas upp som svar.
* Sedan har vi ju det självklara d.v.s. allmänt hyfs att tacka för en komplimang/tips (om kritiken nu är skriven på så sätt).

Senast ändrad:
När jag skriver kommentarer så har det 3 syften.

1 Jag ökar mitt eget bildspråk genom att förstå varför jag tycker om en bild eller inte.

2 Jag tycker helt enkelt bilden är väldigt bra. Det är väldigt sällan jag tittar på en bild som inte intresserar mig.

3 Jag försöker ge fotografen min objektiva syn på den bilden. Kan jag sedan föreslå vad som kan göra den bättre i mina ögon så försöker jag göra det.

OCH visst har du helt rätt i att det är trevligt att se om ens kommentarer betyder ngt för fotografen. Dessutom så ökar det min förståelse över hur fotografen tänkte.

Jag ska försvara sidan som inte inte svarar på kommentarer lite. Ni har ju alldeles rätt i att det är mycket trevligare att få en respons på sina kommentarer från fotografen men om man tittar på vissa bilder har fotografen fått en stor mängd kommentarer från många olika FS-besökare, skulle man då besvara alla dessa så skulle man få sitta i många långa timmar bara för att besvara kommentarer. Missförstå mig inte, jag tycker också att det är trevligare att få en dialog med fotografen eller kritikern men jag vill bara lägga till en dimension.

Utdrag ur Fotosidans Bildregler (http://www.fotosidan.se/cldoc/rules-gallery.htm):

Undvik att tacka frekvent
Att tacka är väldigt trevligt och väluppfostrat, men kan också användas för mycket, då det förstör flytet i läsningen av kommentarer. Tacka därför främst genom att motkommentera, men självklart så är det ok att flika in ett tack då och då. För att förtydliga vad vi menar med att tacka med en motkommentar, är alltså inte bokstavligt "Snygg bild! Och tack för din kommentar på min bild", utan det skall vara en normal konstruktiv kritikkommentar enligt reglerna här. Det behövs inte skrivas "Tack", det blir bara onödigt.

Om du ändå vill tacka för en kommentar direkt på en bild, använd då länken besvara som finns vid varje kommentar på en bild du tagit. Då blir ditt svar underordnat kommentaren och syns som indragen under urprungskommentaren.

Ett alternativt och bättre sätt att utrycka tack till någon är att skriva en trevlig hälsning i dennes gästbok istället. Det är okså troligare att personen du vill tacka ser detta, då man ju tittar oftare där än på bilder man redan kommenterat.

Jag har en svarsprocent på 35. Håller helt med om att man borde få svar på kommentarer där man försöker vara konstruktiv eller där man har frågor. Kommenterar man bilder med Jättebra/Strålande/Kanonbild mm så är det ju inte så mycket att svara på egentligen men ett tack kan ändå vara på sin plats.

Jag kommenterar oftast bilder som jag kunde tagit själv och där jag tycker att jag har något att tillföra, jag läser igenom tidigare kommentarer så jag inte upprepar något som redan har sagts och jag försöker ge konstruktiv kritik, att bara berömma känns inte så meningsfullt. Jag gör det ändå ibland men då är det enligt mig en bild som verkligen höjer sig och uppmuntran är ju aldrig fel.

En väl avvägd blandning av kritik och beröm är en bra modell som jag själv uppskattar mest när jag får kommentarer.

"Behandla andra som du vill bli behandlad själv".

/FW

När jag pratar med människor kan jag säga tack ibland. I texter som ligger kvar är det bara onödigt och späder på textmassan som man läser, det skrivs så mycket onödigt ändå i många trådar.

tycker nog oxå att man blir mer motiverad att kommentera när man får ett svar, då vet man ju att personen ifråga bryr sej.
själv svarar jag alltid under kommentaren, personen i fråga kollar förhoppningsvis sin sida o ser att han fått svar.
sen tycker jag inte att det behöver vara långa uppsatser, behöver inte ens vara ett svar till varje kommentar om man fått många(har sett att vissa svarar flera på en gång)

En sak som jag är lite förbryllad över är hur sällan man får svar på kommentarer man ger på bilder. Jag har fått svar på knappt 40% av mina givna kommentarer och även om jag inte tror att 100% är realistiskt så tycker jag faktiskt att 40% är lite för lite...

Jag tar mig tid och försöker utifrån mina förutsättningar att ge konstruktiva kommentarer. Helst vill man ju ha en kommentar på kommentaren fall i fall man kanske uppfattat bilden fel men nog borde man väl få ett tack i sämsta fall?

Ungefär som att hålla upp dörren för någon, de inblandade parterna vet om att det är en schangtil gest men trots det så tackas det.

Aldrig tänkt som du, men du har ju rätt,
Ska genast ge återkommentarer på alla vettiga kommentarer jag får.

/Stefan Krantz

Inte någonstans har jag sagt att du skall ge kritik på mina bilder bara för att jag ger dig kritik på dina bilder. Det jag menade var att man bemöter kritiken på ett, i mina ögon, vettigt sätt.

* Har man ställt frågor i sin kritik så kan det vara på sin plats att besvara frågorna.
* Om man som fotograf menar en sak med sin bild men betraktaren ser det på ett annat sätt så kanske också sådant skulle tas upp som svar.
* Sedan har vi ju det självklara d.v.s. allmänt hyfs att tacka för en komplimang/tips (om kritiken nu är skriven på så sätt).

Du har ställt frågor i några (kanske 10 st)av dina kommentarer och i alla fall utom 2-3 st har du ju fått svar dessutom, så vad gnäller du om? Jag tycker det är för tidigt för dig att göra statistik eftersom du inte bidragit med allt för mycket på FS ännu.
Jag tycker det är löjligt att man skulle behöva tacka för samtliga kommentarer. Jag gör det ändå ganska ofta men känner inget tvång.
Jag ser heller inte bildkommentar/kritik-funktionen som ett diskussionsforum. Vill du diskutera ett särskilt fall finns ett forum för det.

Och? Vore betydligt intressantare att få höra dina argument för eller emot...

Fotosidans rekommendationer stämmer rätt bra med mina egna funderingar. Hur kul är det att läsa igenom kommentarerna till en bild med ett "Tack" till varje kommentar? Visst är det trevligt och artigt, men det tillför inget. Inte kommenterar jag för att få ett tack till varje kommentar. Kul, men inte en drivkraft.

Det är artigt med ett tack, det tror jag alla kan hålla med om. Om sen tacket landar under bilden eller i gästboken spelar inte så stor roll. Fördelen med tack under bilden är att då ger man ut en signal till nästa kommenterare att man bryr sig. Men visst, jag håller med om att alla tack bryter av en aning även om det är marginellt.

Jag får väl byta till gästboken för renodlade tack. Huvudsaken är väl att det finns en dialog.

När jag pratar med människor kan jag säga tack ibland. I texter som ligger kvar är det bara onödigt och späder på textmassan som man läser, det skrivs så mycket onödigt ändå i många trådar.

Well, jag ser det mer såhär.

Det läggs in på tok för mycket bilder som bara späder på bildmassan och gör det tröttsamt att kolla igenom. Folk borde vara mer selektiva men jag har inte mandat att bedöma på vilken nivå denna sida ska ha som trots allt är öppen för både amatörer och proffs. Alla måste vi börja nånstans.

Du lägger in en bild för att du vill visa den för folk och förhoppningsvis få (positiva) kommentarer som sporrar dig att fortsätta.
Om du aldrig fick en kommentar tror jag du skulle tröttna på att lägga in bilder och förmodligen söka dig till andra forum.

Lite så fungerar det ju med kommentarerna. Om jag bemödar mig med att kommentera din bild för att du ska få tips/råd/åsikter och kanske se din bild från flera olika aspekter som ibland kanske hjälper dig att utvecklas så nog borde du kunna bemöda dig med att besvara?
Du ska inte känna ett tvång att gå in på någons bilder och kommentera bara för att, utan ett enkelt svar räcker.
Återigen, får du 30 kommentarer behöver du ej svara på varje men ett "grupptack" då och då borde väl inte vara för mycket begärt?

Någon här i tråden skrev att endast ca 7% svarar på hans kommentarer, det är alldeles för lite för att jag skulle fortsätta bry mig.

Fotosidans rekommendationer stämmer rätt bra med mina egna funderingar. Hur kul är det att läsa igenom kommentarerna till en bild med ett "Tack" till varje kommentar?

Hur jobbigt är det att läsa igenom kommentarerna till en bild och behöva se att fotografen ifråga har replikerat? (låter som om varje bild du kikar på har 10-tals kommentarer...)

Att detta skulle vara ett problem känns mera som ett svepskäl praktiskt att ta till om man själv är för lat att orka replikera.

För mig visar det att detta är en engagerad fotograf som ger ett kvitto på att denne har läst de kommentarer han har fått. Och de flesta fotografer har ett större ordförråd som gör att repliken på kommentaren innefattar mer än bara ett tack.

Att motarbeta repliker från fotografen är ytterligare ett sätt att få ner kommenterandet här på Fs. Och det är ju såå onödigt stort alla redan.... (ironi).

ANNONS