Annons

Att fotografera ett dop

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hej!
Jag var med min DiMage 5 på ett litet dop i en kyrka igår (Flickvän påpekar: Att döpa ett barn utomhus i Januari är inte så lyckat).

Ljusförhållandena i kyrkan var inte gynsamma så att säga och jag vågade inte använda blixt. Det snabbaste jag kunde gå var 1/8 (ISO 400, ingen blixt) med bländare 3,5, och det märktes väldigt väl på en hel drös av bilderna. Rörelseoskärpan fanns på de mest stillsamma bilderna, till och med de som stod blixtstilla kunde man uppfatta oskärpa runt om.

När jag idag "disskuterade" resultatet med min far (fotograferade i några år förra århundradet) påstod han att allt (de misslyckade bilderna) hade att göra med att jag inte var en tillräckligt bra fotograf. Han påstod att det fanns andra sätt att få bra bilder i dessa förhållanden. Nu undrar jag bara, HUR?

Min kameras lägsta bländare är 3,5 och jämfört med min fars 50, 1,8 är det rent av utsagt skit i mitt tycke.

Var misslyckandet ett faktum för linsen inte ville blända ned mer eller hängde allt på skit bakom spakarna? Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på vad jag kunde gjort för att förhindra rörelseoskärpan... Ni får ursäkta det långa inlägget.

Lägg ner digitalbiten och fota med 1600 film med kameran på stativ så skall det nog gå att lösa. Jag håller fö med om att bländare 3.5 inte är så jättekul men så går det om man envisas med digitalt :)
MVH Erik Å

Malaka skrev:
Lägg ner digitalbiten och fota med 1600 film med kameran på stativ så skall det nog gå att lösa. Jag håller fö med om att bländare 3.5 inte är så jättekul men så går det om man envisas med digitalt :)
MVH Erik Å

Det är precis ås jag kommer att lösa mitt problem (I'm going analog!).

Stativ hade jag inte direkt tillgång till...

Om någon annan har en lösning på mitt problem så kan ni ju slänga in en rad.

Ställt in högre ISO på kameran (om det nu är möjligt), annars är det väl bara att få ljusstarkare optik och stativ som kan fixa biffen..
Se till att skaffa stativ, du kommer inte att vilja fota utan det efter ett tag :)

Analogt är ju inte alltid nödvändigt.. en DSLR lär funka minst lika bra :)

Jag fotograferade med min Dimage 5 och min gamla sigma sa1 med ett Sigma 28-80 F=4
på min dotters dop.
Det funkade skitbra.. I Sigman hade hag Fuji press 800 och i digitalen hade jag inställt på iso 400 och ibland 800.
Ingen blixt eller något.
Dimagen 5;an är inte så dålig som alla säger.
Det enda jag stör mig på är sökaren.

Adam

Adamlid skrev:
Jag fotograferade med min Dimage 5 och min gamla sigma sa1 med ett Sigma 28-80 F=4
på min dotters dop.
Det funkade skitbra.. I Sigman hade hag Fuji press 800 och i digitalen hade jag inställt på iso 400 och ibland 800.
Ingen blixt eller något.
Dimagen 5;an är inte så dålig som alla säger.
Det enda jag stör mig på är sökaren.

Adam

Vet du vad du körde med för tid? Jag tror det var lite ljusare vid din dotters dop. Mycket rörelse var det på det libanesiska dopet jag var på :eek:) Visst blev det roligare att titta på än ett "vanligt" men ack så jobbigare ur fotografens synvinkel.

Detta är egentligen inget svar på din fråga om tekniken , men
jag har vid nåt' tillfälle fotat på dop och då arrangerat dopföljet och präst för fotografering efter själva dopet , både "actionbilder" och dopföljet "uppställt", till glädje både för dopföljet prästen och församlingen som sluppit
blixtar , kameraljud och kringsmygande fotograf
men det är klart -detta är ju lite fusk ,eller??
I många församlingar är det inte tillåtet att fota under själva dopet , däremot ha videokameran uppställde på stativ.

Kör med "vidvinkligare" objektiv!
Det blir ju lättare att hålla en vidvinkel på fri hand än t ex ett tele.. läste om nån tumregel: t ex vid 200mm ska man använda (minst) ungefär 1/200 osv.. tycker själv att det verkar lite löjligt, men du fattar nog vart det är jag vill komma!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar