Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fotografera dimma

Produkter
(logga in för att koppla)

Liza

Aktiv medlem
Skulle vilja ha lite info och tips rörande fotografering i dimma - tunn som riktigt tjock och både för s/v och färg. Vi hade riktig tjocka i Malmö idag (längs vattenlinjen - resten av stan badade i sol) där det var som att köra in i en mur nästan. Omgivingen blev helt surrealistisk och jag bara överfölls av en önskan att dokumentera detta mystiska och smått kusliga.
Där blev det tvärstopp och tankarna började mala om exponering, + eller -, filter mm mm. Ett par bilder blev det men jag har en intuitiv känsla att det var bortslösad film. Väl hemma igen har jag letat efter information i böcker och här på FS men inte hittat något uttömmande och intressant.
Vad har ni andra för erfarenheter?

Senast ändrad:
Det har du säkert rätt i men jag är också nyfiken på hur att utnyttja dimma på olika sätt.

Ett tips är att när du komponerar bilden så försök få saker och ting att synas i dimman på olika avstånd. Tar du bara en bild rakt in i dimma så syns det inte att det är dimma. Men så fort det är något som kan agera som bakgrund så syns det med en gång... Fast det hade du kanske listat ut redan.

Exponerar du knappare så blir dimman gråare och exponerar du rikligare än gråkortet visar så blir dimman ljusare. Gråkortet ger ett bra utgångsvärde.

dimma

Eva, ett par bilder är ljusår ifrån att slösa film.Det är av misstagen man lär sej.Jag har en dimma bild i galleriet,dock inte märkvärdig på nåt sätt.

Långa tider bukar ge en härlig effekt vid tjocka..(under förutsättning att det blåser lite, så att den rör på sig). Här är ett exempel. Ingen kompensering, körde från ljusmätaren och räknade om och la på tid för att kompensera reciprociteten.

Kronborgs slott, Helsingör, sett från Helsingborg. Ganska sent på kvällen.
Sigma 70-200/2.8 + EX 2x + Kenko 2x
800mm f32 t:8 min

Bilagor

• dimma.jpg
    dimma.jpg
    35.6 KB · Visningar: 2,123
Hm, ser bra ut Jesper, den dimma vi hade idag hade bara visat tornspirorna i olika gråskalor med soldis bakom. Hoppas något liknande händer igen men enligt fiskegubbarna kom den pg att värmen är på väg så chansen är stor.

Hej

överexponera en aning jmf med mätvärdet. Jag tror att de flesta kameror har problem med dimma då kontrasterna är låga samt motivet antagligen tolkas som medelgrått vilket det ju inte är vanligtvis. Överexponera med 0.5-0.7 steg mitt tips.

Med vänlig hälsning
Johan

Har inte provat själv, men varför inte prova med UV- eller Polfilter?
Dimma är ju vattendroppar så dom filtren kan ju ha stor inverkan på ljusets brytning, dimma finns ju både i sol och skugga.

hasse lundberg skrev:
Har inte provat själv, men varför inte prova med UV- eller Polfilter?
Dimma är ju vattendroppar så dom filtren kan ju ha stor inverkan på ljusets brytning, dimma finns ju både i sol och skugga.

UV-filter har ingen effekt vad jag har märkt. Pol-filter har jag inte provat, men polariseringen borde ta bort reflexerna och därmed också ta bort dimman! Surt om det inte längre ser dimmigt ut utan bara kontrastlöst och dassigt... Jag fotade en kyrka i dimma för några dar sedan och överexponerade 0,5 steg (kanske borde tagit i ännu mera). Detta kombinerat med hyfsat lång slutartid gör att dimman ser lite mera ut som man minns den.

/Pontus

Jeppe skrev:
Kronborgs slott, Helsingör, sett från Helsingborg. Ganska sent på kvällen.
Sigma 70-200/2.8 + EX 2x + Kenko 2x
800mm f32 t:8 min

He he... Med två st 2x piratkonvertrar på en Sigma-zoom får man dimma vare sig man vill det eller inte! ;-)

/Pontus

Har kollat i filterhandledningar och fått veta att ett blåfilter förstärker dimma vid s/v foto. Ska testa detta vid tillfälle.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar