Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fotografera bokverk

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas-W

Medlem
Jag har fått som uppgift att fotografera en bok på över 500 sidor, måtten är 15x22 ihopslagen och 33x22 uppslagen. Jag använder en antireflexbehandlad glasskiva att lägga över boken och två blixtar slagna i paraplyer och riktade paralellt med boksidan, och ett cylinderformat ljustält. Det hela känns väldigt bökigt: lyfta ljustält, vända sida, in med svarta papper bakom den aktuella sidan, på med glasskivan,lägga saker bakom boken så att den ligger paralellt med kameran, vattenpassa glasskivan, ner med tältet,upp och kolla skärpan och hur det ser ut, trycka på knappen och upprepa proceduren.
Jag söker tips om hur man gör en sådan fotografering lättare, jag fotar uppslag nu men kommer också bli tvungen att fota sida för sida p.g.a. att boken kan skadas om man fäller upp den helt, på vissa ställen, då måste man hitta något att palla upp den andra hälften av boken. Känns som om jag skulle behöva några extra händer.
Undrar Tomas Werner

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar