Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fota hästporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Ptte

Ny medlem
Hej, detta blir mitt första inlägg här! :)

Jag har precis fått mitt första fotouppdrag som inkluderar porträttfoto av hästar. Det gäller ett stort antal hästar, ca 40-50 tror jag, som ska framkallas på 10x15 format för att fylla ut en vägg. Känner mig lite osäker inför detta då det som sagt är mitt första uppdrag och jag bara är amatörfotograf.

Frågan ligger väl mest i hur jag ska välja att komponera bilderna då de alla kommer att sitta bredvid varandra. Ska jag försöka finna liknande vinklar för alla hästar eller ska jag variera mig? Ska jag försöka knäppa från grodperspektiv för att få med himlen på bilderna eller vad ska jag välja för bakgrund annars? Ska jag ha samma bakgrund? Ska jag fota vertikalt eller horisontellt, eller kanske variera mig?(kan man säga så förresten?)

Mycket frågor samtidigt nu, men det känns svårt för mig att veta hur det blir när de väl kommer upp på väggen. Hoppas någon med lite erfarenhet av detta kan hjälpa mig.

// Patrik Starck

Ridklubbar

Hej Patrik. Jag var ganska nyligen uppe och hälsade på sambon i deras stall (en ridklubb i burlöv) och dom hade väggarna fyllda med hädtbilder som kittlade fotonerverna och inspirerade mycket, skulle tro att dom flesta ridklubbar har något liknande de e bara frågan om du har modet att stövla in å fråga om du får se deras bilder.. MVH Christer

Re: Ridklubbar

vaktis100 skrev:
Hej Patrik. Jag var ganska nyligen uppe och hälsade på sambon i deras stall (en ridklubb i burlöv) och dom hade väggarna fyllda med hädtbilder som kittlade fotonerverna och inspirerade mycket, skulle tro att dom flesta ridklubbar har något liknande de e bara frågan om du har modet att stövla in å fråga om du får se deras bilder.. MVH Christer

Tack för det snabba svaret Christer. Det kan nog vara ett bra sätt att finna inspiration på som jag förmodligen även kommer att få möjlighet att göra då jag själv är aktiv inom ridsport.

Vad gäller bilderna är det jag mest är rädd för att de ska bli tråkiga och enformiga. Har sett en del hästfotografer som är väldigt skickliga på att fånga hästar på bild, men efter att ha sett några bilder blir de enformiga och tråkiga att titta på. Så frågan ligger väl i i hur mycket man vågar variera sig för att fortfarande hålla sig inom ramarna för ett genomgående tema.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar