Annons

att fota ett hotell!

Produkter
(logga in för att koppla)

luisito74

Aktiv medlem
Hej alla i snöyran!

har fått ett uppdrag nu, ska fota ett hotell i Uppsala och behöver lite tips om t e: utrustning, komponering, ljussätning (eller ska det vara endast befintligt ljus) hur fman får till allt skarpt med mera. Hoppas ni som har erfarenhet med interiörbilder bidrar med lite tips!

MVH Luis.
 
Hej,

Jag är inte något proffs men:

Stativ,
Vidvinkel,
Låg position, ta gärna med golv men undvik tak
Tänd alla befintliga ljuskällor. Blixt om måste
Var noggrann med att hålla kameran "rakt" då avvikelser förstärks.
 
Du har ju en Tokina AT-X 116 Pro DX (AT-X 11-16/2,8), varför inte köra på den?
Tänk på vad du tror att du kan behöva, om du har några bilder/tankar i huvudet.
 
vilken brännvid passar bäst då??

Du har fått ett uppdrag att fotografera ett hotell. Det verkar som om du saknar de grundläggande kunskaperna och ber om hjälp. Visst ska man vara generös men ibland undrar jag då frågor som dina dyker upp, om det är första dagen bakom kameran och hur i h-e ni får era uppdrag. På vilka meriter?
 
Du har fått ett uppdrag att fotografera ett hotell. Det verkar som om du saknar de grundläggande kunskaperna och ber om hjälp. Visst ska man vara generös men ibland undrar jag då frågor som dina dyker upp, om det är första dagen bakom kameran och hur i h-e ni får era uppdrag. På vilka meriter?
Hej Bo ..... tycker faktiskt att jag har de grundläggande kunskaper som de flesta här, detta är inget jobb, tänkte pröva ngt med en vän som behöver bilder ..... har fotograferat andra lokaler förr men känner att ett hotell "låter" större och det vore kul och intressant med lite extra tips som de flesta här brukar dela med sig ....... framför allt hur man belyser större rum ... får man tips då är det kul, (och det är just de här forum handlar om) annars testar man vidare med all utrustning man har eftersom de "grundläggande kunskaperna finns i oss alla. I alla fall tack för att du tog lite av din tid för att kommentera här!

MVH Luis.
 
Hej Bo ..... tycker faktiskt att jag har de grundläggande kunskaper som de flesta här, detta är inget jobb, tänkte pröva ngt med en vän som behöver bilder ..... har fotograferat andra lokaler förr men känner att ett hotell "låter" större och det vore kul och intressant med lite extra tips som de flesta här brukar dela med sig ....... framför allt hur man belyser större rum ... får man tips då är det kul, (och det är just de här forum handlar om) annars testar man vidare med all utrustning man har eftersom de "grundläggande kunskaperna finns i oss alla. I alla fall tack för att du tog lite av din tid för att kommentera här!

MVH Luis.

Skit i kraxkråkorna som bara ifrågasätter

Någongång måste ju vara den första gången, grattis till jobbet.

Titta igenom de exklusiva hotellens websiter för att skaffa dig en bild av hur de vill ha bilderna.

Var konsekvent.

Vidvinel typ 11mm funkar bra

Bra ljus är viktigt, dels naturligt från fönster och dels studioblixtar

Lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.