Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att flytta Sidecar (redigeringar) i Lr kopplad till en specifik bild, från en dator till en annan.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Tänkte fråga er som tror er ha svaret på frågan; Jag har en bild som är redigerad (och sparad) på min laptop i sRGB. Nu hör det till saken att jag skulle vilja flytta denna bildens redigeringar (sidecarfil på t ex. ett minneskort eller USB- sticka), till min stationära dator för att fortsätta att göra ytterligare lite redigeringar där, men att redigera och spara den i aRGB istället.

Skälet till varför jag vill (kunna) flytta över redigeringarna till den andra datorn, är för att det är tidsbesparande (och därför jag inte minns hur jag gått tillväga att redigera bilden på min laptop 😁). Jag har exakt samma RAW - fil på flera platser, så jag tänker att det är bara att hitta RAW - filen på min stationära dator, och kopiera/koppla isidecarfilen till den bilden i Lr.

Någon som vet med sig om det är görligt och i så fall, hur och var hittar jag sidecarfilen som är kopplad till den specifika bilden !?

Som jag förstår måste du skapa sidecarfilen om du inte gjort det. Hamnar den inte tillsammans med rawfilen? Annars ligger lightrooms alla redigeringar i lrcat-filen.

Annars ligger lightrooms alla redigeringar i lrcat-filen.
Det är precis lrcat - filen jag avser (kallas inte den för sidecarfil !?). Hur lokaliserar jag den som är kopplad till en specifik bild, och går det att kopiera/överföra den från en dator till en annan (men till samma bild) och installera den !? Spontant känns det som att det borde gå, men jag vet bara inte hur jag skall göra.

Senast ändrad:
Välj just den bilden (markera). Välj sen "export as catalog" i arkivmenyn, och välj en lämplig plats i dialogrutan som kommer upp, samt ett namn. Sen hittar du en mapp med det valda namnet, som innehåller det som behövs (inklusive en kopia av bildfilen). Kopiera den mappen till lämpligt medium, flytta detta till "måldatorn" och välj "Import from another catalog" i Lightroom där. Sen är det klart!

Vill du inte ha in bilden i huvudkatalogen där, så kan du förstås öppna den .lrcatfilen som finns i ovannämnda mapp. Den är då en katalog med den enda bilden, och du kan göra allt LR klarar... Flyttar du sen (efter att ha stängt LR först!!!) tillbaka mappen till den första datorn och importerar som katalog där, så får du med alla redigeringar, inklusive de nygjorda, tillbaka. Men planerar du att göra så, ska du slänga bilden i Lightroom på första datorn efter att exporten är gjord, så du inte har två olika versioner av bilden sen.

Mycket enklare och säkrare än att fippla med .xmp-filen; det går säkert att göra så också, men risken att det sk:ter sig är rätt stor...

Enklast är väl att bara markera bilden och trycka Ctrl + S så skapas en xmp-fil som hamnar bredvid originalet. Sedan är det bara att flytta denna xmp-fil till andra datorn (och lägga den tillsammans med råfilen).

Välj just den bilden (markera). Välj sen "export as catalog" i arkivmenyn, och välj en lämplig plats i dialogrutan som kommer upp, samt ett namn. Sen hittar du en mapp med det valda namnet, som innehåller det som behövs (inklusive en kopia av bildfilen). Kopiera den mappen till lämpligt medium, flytta detta till "måldatorn" och välj "Import from another catalog" i Lightroom där. Sen är det klart!
Jag har gjort allt det du föreslog, förutom kopierat själva bildfilen, då jag redan har den på den andra datorn, det är bara redigeringarna jag behöver.
Vill du inte ha in bilden i huvudkatalogen där, så kan du förstås öppna den .lrcatfilen som finns i ovannämnda mapp. Den är då en katalog med den enda bilden, och du kan göra allt LR klarar... Flyttar du sen (efter att ha stängt LR först!!!) tillbaka mappen till den första datorn och importerar som katalog där, så får du med alla redigeringar, inklusive de nygjorda, tillbaka. Men planerar du att göra så, ska du slänga bilden i Lightroom på första datorn efter att exporten är gjord, så du inte har två olika versioner av bilden sen.
Uppriktigt sagt begrep jag inte mycket av det här, men så mycket kan jag säga att jag kopierade över som du skrev "export as catalog" till en usb - sticka och kopierade över den till den stationära datorn.

Men när jag skulle kopiera över dessa inställningar till motsvarande markerad bild i Lr (framkallningsmodulen), i måldatorn, ville datorn skriva över alla bildfiler som finns på den disken med de inställningarna, och det är inte aktuellt, nä 😁.

Jag har gjort allt det du föreslog, förutom kopierat själva bildfilen, då jag redan har den på den andra datorn, det är bara redigeringarna jag behöver.
I så fall bör det räcka med att kopiera över själva .xmp filen.
Ett annat alternativ är att exportera bilden i DNG-format, och se till att behålla/bädda in RAW-filen i DNG_filen.
DNG är en form av råformat, men du får med dig alla redigeringar.

Vanligtvis så finns bildfilen och .xmp filen i samma katalog, med samma namn före själva ändelsen. Typ nissehult.JPG och nissehult.XMP
Hm, jag får nog börja organisera mina bildfiler lite bättre, kan jag konstatera. Saken är att bilden finns bara i Lr och inte på själva datorn (laptopen), då jag inte vill belasta HD med en massa bildfiler. Nu har jag i o f s originalet på fyra (4) andra platser, mer inte på just laptopen, så någon katalog tror jag inte finns. Alltså, detta med datorer är ju inte min starkaste sida, som med all önskvärd tydlighet kommer fram 😁.

Men i vart fall, jag har den redigerade bilden (med de inställningar jag vill kopiera över till min stationära dator) på laptopen i Lr, så någonstans måste ju dessa lrcat ligga. Jag får kolla i utforskaren...

Edit; Jag letade i utforskaren efter lrcat. och jösses vilken massa det fanns 😮 ! Finns inte en chans i världen att jag skall hitta specifikt det jag söker den vägen, kan jag konstatera 🤔.

Senast ändrad:
I så fall bör det räcka med att kopiera över själva .xmp filen.
Jo, men det är ju det jag vill göra, men jag vet bara inte var jag skall hitta den.
Ett annat alternativ är att exportera bilden i DNG-format, och se till att behålla/bädda in RAW-filen i DNG_filen.
Jag behöver inte RAW - filen, då jag redan ha den, dessutom har jag mina inställningar för import att undvika dubletter. Återigen; Jag behöver bara filen där redigeringarna sparats, kopiera över dom till ett valfritt medium och sedan klistra in dessa i RAW - filen på den andra datorn, klart.

... så någon katalog tror jag inte finns.
...
Det korta svaret är att det alltid finns en katalog som hör ihop med Lightroom.
Så det gör det visst ;)

Med utgångspunkt i att du själv beskriver dig som okunnig på datorer.
Samt din ursprungliga fråga.
Så är mitt förslag att du exporterar den aktuella bilden, i redigerad form som en DNG-fil. För att sedan importera den på din dator.

Det korta svaret är att det alltid finns en katalog som hör ihop med Lightroom.
Så det gör det visst ;)
Ok, jag säger inte emot bättre vetande.

Med utgångspunkt i att du själv beskriver dig som okunnig på datorer.
Samt din ursprungliga fråga.
Så är mitt förslag att du exporterar den aktuella bilden, i redigerad form som en DNG-fil. För att sedan importera den på din dator.
Det har jag gjort, och det gick ju utmärkt 😊. Då kan jag fortsätta att redigera den bilden. Att den är i DNG istället för NEF spelar ingen roll för kvalitén på det slutgiltiga resultatet !?

Senast ändrad:
Ok, jag säger inte emot bättre vetande.

Det har jag gjort, och det gick ju utmärkt 😊. Då kan jag fortsätta att redigera den bilden. Att den är i DNG istället för NEF spelar ingen roll för kvalitén på det slutgiltiga resultatet !?
DNG-filen är ju en form av RAW-fil.
Så kvalitetsskillnaden är i praktiken extremt liten. Om ens någon.
(Glad att jag kunde hjälpa till).

Uppriktigt sagt begrep jag inte mycket av det här, men så mycket kan jag säga att jag kopierade över som du skrev "export as catalog" till en usb - sticka och kopierade över den till den stationära datorn.

Men när jag skulle kopiera över dessa inställningar till motsvarande markerad bild i Lr (framkallningsmodulen), i måldatorn, ville datorn skriva över alla bildfiler som finns på den disken med de inställningarna, och det är inte aktuellt, nä 😁.
...

Edit; Jag letade i utforskaren efter lrcat. och jösses vilken massa det fanns 😮 !

Nu är det jag som inte begriper... Så ska det inte bli; du måste ha markerat en massa andra filer på något sätt. Ock många .lrcat? Det finns ett antal backupper om du låtit LR göra backup, men de ligger i en särskild backup-mapp och är lätta att hålla ordning på. Annars måste du på något sätt ha skapat massor av kataloger, vilket inte alls är lyckat. Får kanske i all vänlighet föreslå att du följer nån kort introduktionskurs i LR, finns många på webben.

DNG-filen är ju en form av RAW-fil.
Så kvalitetsskillnaden är i praktiken extremt liten. Om ens någon.
(Glad att jag kunde hjälpa till).

Ja, det är kanske den enklaste lösningen för dig. .dng-filer får ingen separat .xmp-fil i LR, utan redigeringarna är inbakade i filen, vilket ju är vad du vill. Nyckelord, tilldelning till collections m m är en annan femma, men det är nog ett mindre problem.

Men du bör definitivt ta itu med att få ordning på ditt bildarkiverande, annars blir det totalknas förr eller senare!

det inte bli; du måste ha markerat en massa andra filer på något sätt.
Nix.
finns ett antal backupper om du låtit LR göra backup, men de ligger i en särskild backup-mapp och är lätta att hålla ordning på.
Jodå, jag brukar låta lr göra en säkerhetskopia var gång jag stänger av (det kommer alltid en dialogruta när jag ska till att stänga av) det kanske är dom som syns !?
Får kanske i all vänlighet föreslå att du följer nån kort introduktionskurs i LR, finns många på webben.
Tro mig, jag spenderar väldigt mycket av min vakna tid till att försöka lära mig diverse om foto (och till det räknas lr), men om man är utrustad med teflonminne, blir det därefter också.

Ja, det är kanske den enklaste lösningen för dig. .dng-filer får ingen separat .xmp-fil i LR, utan redigeringarna är inbakade i filen, vilket ju är vad du vill.
vad jag ville (egentligen), var att tilldela den färdiga bilden aRGB istället för sRGB (bilden på webben är i sRGB) därför att jag tänker skriva ut den, därför vill tilldela den aRGB istället). Dessutom vill jag försöka att förbättra den ännu lite mer, innan sedan skickas till (ex.vis) Crimson.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar