Annons

Att filma med nikkor glass på canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mike Bode

Avslutat medlemskap
skall iväg i september för att göra en film
och jag vill gärna använda en DSLR för att filma,
och Canon verka vara överlägsen på detta
men problemet är att jag har bara nikkor glas.

adaptorerna nikkor>EOS för med sig att jag förlora elektronisk kontakt,
så frågan är skall jag köpa en nikon d300s och kompromissa video kvalitet
eller skall jag köpa en 5d mk2 och förlora det mesta av kamerans funktioner?

därtill så rycktas det att nikon kommer ut med en ny d700 med förbättrad video funktion,
men inte i tid för min resa.

7d:an?
 
Många gånger är det viktigaste vad man har för objektiv. Men samtidigt måste man ibland hålla en viss teknisk kvalitet.

Om du har speciella nikonobjektiv som du vill använda är det svårt att ersätta dem med canonprylar inom en rimlig budget.

Känner du att du behöver använda en Canon så tycker jag att du ska skaffa 7D. Det är bara vid väldigt höga ISO som du märker någon skillnad. Med 7D får du råd med bättre objektiv, EF-S 17-55/2,8IS eller EF-S 15-85 IS är bra val beroende på om du behöver ljusstyrka eller zoomomfång. Du kan alltid komplettera med billiga ljusstarka objektiv som 50/1,8 eller 35/2 när ljuset är svagt.
 
Fast filmning i Full-HD sker i 2MP, även mediokra objektiv kan ta fantastiska filmer. Det som upplevs som kantoskärpa, CA och gud-vet-allt på 100%-crop på stillbilder hos digitalpicture.com är irrelevant i Full-HD film. Ljusstyrkan kvarstår dock, med de möjligheter det ger till att arbeta med skärpedjupet.
 
Sen förlorar du inte så mycket funktioner om du kör med nikkor. Det är typ bara kontrastfokusen, som i sig inte är speciellt bra ändå. Filmar man med DSLR behöver man med fördel bemästra manuell fokus.
Se till att ha utrustning som du kan ha koll på skärpan istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.