Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att få fotot att se ut som en målning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna Ståhl

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Photoshop 7.0 och har sett flera bilder här på Fotosidan som är redigerade i PS så att de ser ut som en målning. Lite mjukare drag liksom.

Jag är inte så haj på PS och undrar därför om någon skulle kunna förklara hur man kan göra varianter på detta?

Mvh Anna
 
jag använder Photoshop CS och i filter galleriet finns det ett flertal filter som liknar en "målad" bild.
 
Eller så kan du försöka få bilden tavelliknande rakt in i kameran. T.ex så kan du sätta på ett gråfilter för att öka slutartiden för att då skappa en suddigare och kanske mer tavelliknande bild.
 
Jag använder B+W Soft focus digitalt filter för Photoshop. Det finns att köpa via Scandianavian Photo och heter B+W Portrait & Family, fast det kanske inte är den effekten du är ute efter?

Ett Tiffen soft focus filter på objektivet kan vara bra effekt också, men det har jag inte testat. Tiffen-filtret finns hos www.photax.se
http://www.photax.se/kmrt/filter/tiffen/Soft_Fx/softfx.htm

Min egen bild med B+W Soft focus:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=357695

Det går att reglera graden av soft focus med ett reglage i det plug-inet.

Hoppas att länkarna fungerar!

//Benny
 
Jag brukar kopiera bakgrundslagret och klistra in som nytt lager. Går sedan tillbaka till bakgrundslagret och applicerar Gaussisk oskärpa.
Aktiverar så återigen det översta skarpa lagret och applicerar det via blandningsläge, testa fram och tillbaka med alternativen i blandningsläge och opacitetskontrollen.
Går att få fram väldigt sköna surrealistiska, drömlika bilder av olika grad och art på detta vis. Tänk bara på att om detta görs i högupplöst bild som sedan skalas ner för att t.ex läggas ut på webben i exempelvis 1024x768 så försvinner mycket av den åstadkomna effekten. Då är det bättre att skala ner bilden först och arbeta på den sen.
Lycka till!
 
filter

kör t.ex filter-artistic-watercolor. Det finns även andra liknande under filter-artistic i ps7. Här är ett exempel på akvarellliknande barnporträtt.
 

Bilagor

  • erika2akvarell.jpg
    erika2akvarell.jpg
    47.8 KB · Visningar: 831
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.