Annons

Att byta objektiv, smidigt utan damm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Olof_H

Medlem
Hej!
Har nu för första gången 2 objektiv som jag växlar mellan. Fick tipset att alltid hålla kamera husets "neråt", när det är öppet för att undvika att damm kommer in. Men när man bär allt i en axelremsväska finns det massa moment där kamerahuset och bakrets bakre öppning är öppna. Jag behöver 2 händer för att ta loss, samt skruva i ett objektiv. Finns det något smidigt sätt att byta utan att lämna de känsliga ytorna exponerade för damm. Det går ju inte att.. nu blir jag långranding... kortfattat:

Hur byter man smidigast och säkrast objektiv
 
Det finns inget säkert sätt, allmän försiktighet rekomenderas. Att rikta kameran neråt är ett ok tips. Men damm på sensorn är svårt att undvika. Mitt tips är att snabbt införskaffar dig en blåspump och använder den med jämna mellanrum.
 
Man behöver ju inte vara paranoid när det gäller damm, men så klart man vill lämna öppet så kort tid som möjligt.

Jag tar fram objektivet jag ska byta till, ställer det ned med bakdelen uppåt och lossar lätt på bakre objektivlocket. Sen riktar jag kameran neråt och tar loss objektivet, ställer ner det och flyttar över det bakre objektivlocket till det. Sätter på det nya objektivet. Totalt är kameran öppen 2 sekunder kanske.
 
Sedan handlar det ju om var man byter objektiv. Om det är hyfsat vindstilla så är det oftast inte så farligt utomhus. Blåser det då kan det vara riktigt illa. Inne flyger det ofta omkring små partiklar från kläder och annat och är en dåligt miljö. Men bara man inte lämnar kameran öppen länge så funkar det. Det tog två år med min *istDS innan jag hittade damm jag behövde ta bort från sensorn, och det var lätt fixat. Och då talar vi om hundratals objektivbyten mellan 5-6 olika objektiv. Bara man är försiktig så är det lugnt, och dessutom är det ju enkelt fixat.

Däremot skall man passa sig för sånt som kan fastna. Låt inte kameran stå öppen samtidigt som man steker köttbullar t.ex., då kan man nog få en mysig fetthinna som kanse är omöjlig att få bort. Man sall också vara försiktig vid temperaturväxlingar. Är jag ute och det är kallt då lägger jag alltid kameran i kameraväskan innan jag går in, och där får den ligga med stängt lock i minst en timme. Annars kan det bli kondens och även om det vatten som bildas är rent skulle jag ändå inte vilja ha det rinnande på sensorn.
 
erro.se skrev:
Man behöver ju inte vara paranoid när det gäller damm, men så klart man vill lämna öppet så kort tid som möjligt.

Jag tar fram objektivet jag ska byta till, ställer det ned med bakdelen uppåt och lossar lätt på bakre objektivlocket. Sen riktar jag kameran neråt och tar loss objektivet, ställer ner det och flyttar över det bakre objektivlocket till det. Sätter på det nya objektivet. Totalt är kameran öppen 2 sekunder kanske.

Exakt så gör jag också.
Gör jag det utomhus försöker jag läa så mycket som möjligt med kroppen. Peppar peppar efter 1½ år har jag inte sett nån skit.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.