ANNONS
Annons

Att bli digital..

Produkter
(logga in för att koppla)

Frehar

Avslutat medlemskap
aaha,,
Nu har jag väl insett att det är dags att försöka gå digitalt, fast frågan är lite hur man gör det utan att förköpa sig, så jag skulle gärna höra lite fler åsikter än dom jag fått ifrån mina plåtis kompisar, samt försäljarna på affärerna, jag vet att det hänger en del fotografer på denna sida så varför inte höra här med....
Det är så att jag är en inbiten Pentax 67 plåtis, och jobbar mest reklam och för lite olika magazine, skivbolag mm,, ca 20% är i studio resten på location.. Fram till nu så har klarat mig bra på 67 formatet, samtidig som man med dagen filmer numera inte ser så jättestor skillnad på en bild plåtad på 67 eller 645. Så det har mer och mer börjat att lutat åt 645ans fördelarna av att ha en lättare kameraväska när man reser mm, plus att om jag går till Mamiya/Contax 645 så vinner jag lite skärpa pga deras gluggar är bättre än pentax,, så kvalitet skillnaden inte blir så stor, sista alternativet är köpa en Mamiya RZ.. Sedan så känns Pentax 6x7 utrustningen (5 hus och 7 gluggar) inte som man kommer att ha så mycket nytta av om man vill gå digitalt, så den kommer jag väl att försöka sälja,, så då är som sagt den STORA frågan vad jag ska köpa istället... Kan bara inte bestämma mig, men tankar går väl lite åt följade alternativ:

1) Säljer min Pentax 67 utrustning och köper en Contax 645 alt Mamiya 645 utrustning som jag sedan kan hyra in ett digitalt bakstycke till när jag behöver det. När jag har kommit in i det digitala helt försöker köpa ett eget, plus att om jag väntar lite så borde priserna gått ner på digitala bakstycken.. Plus att jag även till detta köper en enklare digital utrustning typ Canon D20 med några gluggar.. Med detta kan jag både köra film och göra enklare jobb digitalt samt hyra in ett digitalt bakstycke med högre upplösning när jag behöver det.

2) Säljer min Pentax köper en Contax / Mamiya 645 utrustning, samt leasar ett bra digitalt bakstycke.. Känns som ett bra alternativ men frågan är om det är värt pengarna, sedan ogillar jag leasing..

3) Säljer min Pentax, köper en Canon EOS 1D Mark II och hoppas att det täcker upp mina behov.
Om det inte gör det så får jag hyra det jag behöver,

Vilken bakstycke, vilken kamera, vilken Mamiya 645 modell??? eller var det RZ?? hörde jag Contax??

Alla råd är goda råd nu när jag har fastnat i velighetens träsk..

//Fred

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar