Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

att bli berörd

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
Många ggr så tycker jag att jag "borde" bli berörd av vissa slags bilder, men jag blir det inte. Jag undrar vad det beror på.

Jag tänker nog främst på bilder med ett dokumentärt stuk. Jag vet inte, det blir väldigt distanserat för mig ofta. Bara yta liksom. Abstrakt kanske man kan kalla det ( kom att tänka på detta pga tråden om vad som är abstrakt)

Är fotot dessutom svartvitt så bidrar det också till den abstrakta känslan. ( tror jag)Det blir en overklighet, en annan värld som inte är på riktigt.Det blir försnyggt, eller nåt annat som tar över som gör att jag inte kan se något annat.

Trots att jag ser att motivet är gripande och jag liksom borde reagera så gör jag inte det. Kan bero på mig förvisso, man kan ju "stänga av" när man kollar på nyheter, så varför inte annars?

Varför vi inte alltid blir berörda av bilder fast vi kanske borde beror nog på att vi blir översköljda av bilder hela tiden.
Vi har sett det mesta förut. Ännu ett bombdåd, en svältkatastrof etc. Orkar inte reagera på allt helt enkelt. Är dessutom bilderna tagna ut ur sitt sammanhang har mycket av förståelsen gått förlorad.

Var med andra ord inte orolig ariadne, du är inte ensam om att inte reagera.

Det är känslorna som bildern förmedlar som griper tag i mig och gör en bild bra. I bland kan svartvitt förstärka stämningen och känslan - färgerna blir ett störande brus. Men i andra fall har färgen sin naturliga del i bilden och medverkar till att skapa känslan.

Att funderar över vilka bilder som griper tag i en är säkert bra för ens utveckling. Men man ska vara försiktig att dra slutsatser utan istället vara öppen för olika möjliga förklaringar. bestämmer man sig för ett recept stannar man i utveckling.

johanu skrev:
Varför vi inte alltid blir berörda av bilder fast vi kanske borde beror nog på att vi blir översköljda av bilder hela tiden.
Vi har sett det mesta förut. Ännu ett bombdåd, en svältkatastrof etc. Orkar inte reagera på allt helt enkelt. Är dessutom bilderna tagna ut ur sitt sammanhang har mycket av förståelsen gått förlorad.

Detta inverkar förstås. Vi bombaderas av information.

johanu skrev:
Var med andra ord inte orolig ariadne, du är inte ensam om att inte reagera.

Jag var inte orolig att jag var ensam, men det är ju alltid nice att man inte är det:)

ariadne skrev:
Finns det bilder du inte blir berörd av trots att innehållet är av sådan art att du "borde" bli det?

Hmmm... intressant fråga. Jag har inte funderat i de banorna. En sak är i alla fall klar och det är att jag blir starkt berörd av alla(?) bilder där barn på nåt sätt lider. Det må vara av svält, sjukdom, taskig uppväxtmiljö och mycket annat. För min egen del accelererade just detta, att bli berörd av att se barn fara illa, väldigt mycket när jag själv blev pappa.

Har du exempel på bilder som inte berör dig fast du "borde" bli berörd?
//Anders

froderberg skrev:

Att funderar över vilka bilder som griper tag i en är säkert bra för ens utveckling. Men man ska vara försiktig att dra slutsatser utan istället vara öppen för olika möjliga förklaringar. bestämmer man sig för ett recept stannar man i utveckling.

Låter väldigt vettigt.

ANNONS