Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att bleka förstoringar

Produkter
(logga in för att koppla)

jpersson

Aktiv medlem
Jag skulle vilja prova på att bleka mina förstoringar. Hur kommer jag igång lättast och var kan jag få tag på kemikalierna? Blodlutsalt? Farmers? Kan jag använda samma blekmedel som vid toning?

Vänta lite... jag kom på en följdfråga. Blekningen känns som en lokal kontrastförändring. Hur står den i relation till papper med variabel kontrast?

Hej har använt både Farmers och blekbadet till Kodaks sephiatoner , har använt annan spädning än den angivna ( lägre koncentration ) för att få bättre kontroll av slutresultatet , blekningen skenar lätt iväg annars . Tonen o slutresultatet
kan variera rätt mycket beroende på vilket papper man använder , också beroende på hur mycket man "fläskar på" vid exponeringen av pappret och hur mycket man i sin tur bleker det. Har även använt detta på lokala partier i bilden .
Kemikalierna inköpta på YFO.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar