ANNONS
Annons

Att belysa bakgrunden...

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag undrar lite hur man gör för att belysa bakgrunden snyggt. Den effekt jag är ute efter är bra nära den på Roberts bild här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/90468.htm?set=lp

Jag har ikväll försökt testa mig fram i studion för att uppnå denna effekt, men jag lyckades inte. Min fybenta modell blev till slut så mäkta less på mig att han la sig och sov :(


Jag funderar på om min studio han vara för liten, att jag inte får studioblixtarna tillräckligt långt bort från bakgrunden för att de inte skall "spilla" ljus på den. Mitt rum är dryga fyra meter långt endast.

Den utrustning jag har att jobba med är två 300ws blixtar med softboxar, och bakgrunden försökte jag belysa med en 45ws slavblixt med hemgjord snoot. Testade utan snoot först, men då blev HELA bakgrunden tokljus och jag fick inte den där eftertraktade ljusblaffa bakom modellen som i Roberts bild.

Men även efter att jag byggt ihop min snoot så blev ändå bakgrunden för ljus för att "blaffan" skulle träda fram...

Är det så att jag måste ha större lokal, eller går det att genomföra på ngt vis ändå?

Nu har jag stött på sten rejält, snälla hjälp mig lite?



Catherine - studionovis
 
En blixt som sitter på ryggen på modellen dold för kameran är en lösning att göra det på.

Hade du en Sigma EF-500 Super, eller blandar jag ihop dig med någon anan? så kan du använda den som slavblixt, enklast i SL C0 läget och ställ in önskad styrka.
 
Ja, den tanken har slagit mig. Dock gick det inte så bra att testa det i praktiken ikväll då jag endast hade min hund som modell, en mkt osamarbetande hund till på köpet :(

Jag prövade med att belysa från sidan med hjälp av snooten, men det blev inte bra..

Du blandar inte ihop mig, jag har en sådan. Men den blixt jag använde ikväll tycker jag funkar bättre än sigman då den skruvas i ett vanligt lampfäste...
 
-Catherine- skrev:
Ja, den tanken har slagit mig. Dock gick det inte så bra att testa det i praktiken ikväll då jag endast hade min hund som modell, en mkt osamarbetande hund till på köpet :(


www.modellbilder.se om du är i desperat behov av modeller.

Alternativt när du provar är att sätta kameran på självutlösaren och dig själv i fokus.
 
RolandM skrev:
www.modellbilder.se om du är i desperat behov av modeller.


Hihi, ja jag är nog lite desperat. Jag skall titta in på den sidan, vore fint att hitta ngn som kunde tänkas ställa upp. Dock är jag så sabla dålig på studiofoto att jag inte tror ngn vill jobba med mig...de förväntar sig ju bilder också ;)

Jag ska skaffa mig en fjärr tänkte jag, då kan jag labba med mig själv som modell :)
 
-Catherine- skrev:
Hihi, ja jag är nog lite desperat. Jag skall titta in på den sidan, vore fint att hitta ngn som kunde tänkas ställa upp. Dock är jag så sabla dålig på studiofoto att jag inte tror ngn vill jobba med mig...de förväntar sig ju bilder också ;)

Jag ska skaffa mig en fjärr tänkte jag, då kan jag labba med mig själv som modell :)

Självutlösaren räcker långt innan du skaffar fjärr för att prova ut någon idé eller lek med spegeluppfällningen om du är snabb. Går ju att placera kuddar på kvastskaft för att simulera en människa. Det är effekten du ska hitta inte få till något stilfoto att ha i albumet.

Den här

liraren kör med två Sigmablixtar och tycks ha noll koll på studiofoto
 
Mkt fina bilder som du tagit. Varma och fina färger.

Ja, du har rätt i att självutlösaren kommer man långt med. Jag skall börja med den :)

Nu skall jag gå å lägga mig och drömma sött om ljussättning och studiofotografering :)

Natti-natti!
 
Ett raster på 30 grader eller så till en av dina blixtar fixar nog till den där effekten. Du behover också en rätt slät bakgrund, eller långt avstånd mellan modell och bakgrund ( mina pappersbakgrinder ger iaf lite merlerat resultat mot kanterna av ljuskäglan.
 
Mitt snabba test med 30 grader raster, blixten stod bara 1,5 meter från bakgrunden så raster isolerar ljuset rätt bra.
 

Bilagor

  • img_7216.jpg
    img_7216.jpg
    11.2 KB · Visningar: 1,215
Mazy skrev:
Mitt snabba test med 30 grader raster, blixten stod bara 1,5 meter från bakgrunden så raster isolerar ljuset rätt bra.

Det där var snyggt!
Ngt i den stilen vill jag ju ha, fast lite mildare. Det kan man väl styra med placeringen av blixten misstänker jag?

Jag beställde raster till blixtarna nu på morgonen :)

Hur skall jag placera blixten? Framför modellen, snatt åt sidan eller bakom snett åt sidan? Högt och pekande nedåt eller tvärtom?


Mångar frågor :)
 
Är det inte lättare att lägga på vinjetteringen i efterhand i datorn? Med pjatten i PS och lagom mellantoner målar man snabbt och snyggt dit en vinjettering.
 
-Catherine- skrev:
Hihi, ja jag är nog lite desperat. Jag skall titta in på den sidan, vore fint att hitta ngn som kunde tänkas ställa upp. Dock är jag så sabla dålig på studiofoto att jag inte tror ngn vill jobba med mig...de förväntar sig ju bilder också ;)

Jag ska skaffa mig en fjärr tänkte jag, då kan jag labba med mig själv som modell :)

Att hitta någon som vill ställa upp är nog inga problem, många av modellerna på sidan är väldigt duktiga och ställer gärna upp för mindre erfarna modellfotografer. För att öka chanserna är det dock alltid bra om man kan visa någon/några bilder, samt ha någon genomtänkt idé, men har man som du proffisionell studioutrustning så finns det en hel del modeller som behöver portträtt och halvkroppsbilder, så du lär nog inte ha några problem där :)

// Anders
 
aceeo skrev:
......men har man som du proffisionell studioutrustning så finns det en hel del modeller som behöver portträtt och halvkroppsbilder, så du lär nog inte ha några problem där :)

// Anders

Jag hoppas du har rätt :)

Det blir lite utav ett moment 22 annars: För att få tag i modeller bör man ha bilder att visa upp, men utan modell så kan jag inte göra några bilder, så då får jag inte några bilder att visa upp...

Sedan bor jag ju lite på vischan också, det kan kanske visa sig bli till en nackdel för mig tyvärr.

Jag skall anmäla mig till modellbilder så får jag hoppas att jag hittar ngn som vill ställa upp för mig :)
 
hornavan skrev:
Är det inte lättare att lägga på vinjetteringen i efterhand i datorn? Med pjatten i PS och lagom mellantoner målar man snabbt och snyggt dit en vinjettering.

Det är möjligt att det är lättare, men jag vill helst sätta sånt redan i exponeringen för att minska arbetet med bilderna i datorn. Det roliga med fotograferingen är just att fotografera, inte att sitta med bilderna i datorn, sånt tycker jag är trist :)
 
På min bild hade jag blixten snett till höger om modellen. Hur stor kägla, och hur 'mild' man vill ha styr man med rastretsvinkel ( finns en del olika) samt som du säjer, hur nära man har blixten.
 
Avstånd till bakgrund?

Jag har begränsat utrymme och med huvudljuset bara 4m från bakgrunden tycks det bli för mycket ljusspill som lyser upp och förtar effekten av extra bakgrundsljus. (Iaf med vit eller grå bakgrund). Gissar att större avstånd är nödvändigt.
 
Re: Avstånd till bakgrund?

danneman skrev:
Jag har begränsat utrymme och med huvudljuset bara 4m från bakgrunden tycks det bli för mycket ljusspill som lyser upp och förtar effekten av extra bakgrundsljus. (Iaf med vit eller grå bakgrund). Gissar att större avstånd är nödvändigt.

Sätt raster på huvudljuset eller skärma av det med "blackflags"
 
Vad använder ni för raster till att belysa bakgrunden? Jag kör med elinchrome är det en snoot med raster som passar eller? Vad är lagom grader man ska ha på rastret?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.