Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att börja sälja bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Sedell

Aktiv medlem
Jag hade tänkt köpa mig en bättre kamera. När jag ändå gör det tänkte jag lägga till några tusen så jag kan sälja bilderna. Hur svårt är det att sälja bilder och vad får man för dem? Tanken är att jag ska lyckas skrapa ihopp ett par hundra bilder nu under höst/vinter. Kan man skicka samma bild till flera bildbyråer eller överlåter jag copyrigten till dem i och med att jag lämnar ifrån mig bilderna. Antar att det sissta är avtalsreglerat men hur brukar det vara? Efterssom jag är ganska nollställd på det där med bildförsäljning är all information viktig information.

Vad jag förstått är det uppdrag som gäller om man vill tjäna pengar.

Skaffa initialt en kamera efter hur mycket du tycker det är värt för ditt eget nöjes/intresses skull. När/om du sedan börjar tjäna pengar på dina bilder kan du alltid "uppgradera".

exklusiva rättigheter

bildbyråerna arbetar på olika sätt - vissa kräver exklusivitet - med dessa kan du inte dela bilden till andra
andra byråer tillåter att du har ditt material på fler stälen

alamy t.ex. tillåter visserligen att du säljer bilder via fler byråer men om en sälj sker får du dela med dig c.a. 25% till dom. å andra sidan tillhör dom en av de största och ger dig en mycket stor marknad.

för att dra in peng som märks behöver du ha runt 2000 helst 4-5000 bilder online. du kan då räkna med inkomster på c.a. 800 dollar i månaden, om bilderna är ok dvs. är dina verk extremt bra, högkvalitativa på alla sätt och tagna med högpixelkamera (10mpix eller mer) kan det vara ide att söka sig till någon av de mindre mer slutna byråerna

Tack Barle!

Med andra ord kan man räkna hem en kamera på något år om man är flitig men det blir ju som sagt inga stora summor. 5000 bra bilder kräver ju en hel del arbete också. Jag tänkte försöka plåta lite varje dag och mer när jag har tid.

Men först måste jag ha en kamera som jag kan sälja bilderna ifrån, jag har tröttnat på den jag har i vilket fall. Det lutar mot en eos 350D eller kanske en D20.

Men jag har några slutliga frågor. Vad brukar ersättningen ligga på per såld bild? Hur länge brukar en bild vara aktuell? Finns det tydliga trender när det gäller försäljning av bilder?

pristrend

Om vi håller oss till onlinemarknaden, typ alamy, getty, corbis etc så ligger ersättningsnivån till fotografen på allt mellan 75 och 50% av försäljningspriset, oftast har kunden möjlighet att välja mellan 3 storlekar där den största kostar c.a. 250 dollar skulle alltså ge strax under 200 buck. en sådan bild på dessa byråer skall då vara c.a. 5000 pixlar på längsta sidan i 300 dpi och tiff - blir c.a. 48 meg

filerna laddar du upp till byrån med cd

allt ovanstående är bilder med fri rätt - dvs den enklare typen

för bilder som är rättighets inskränkta (något du själv bestämmer) utgörs ersättningen av vad bilden skall användas till för det mesta ger dessa bilder ett par tuse dollar men de säljs mer sällan.

plåtar du standard bilder bör du köra på RF varianten

trenden är delad just nu - de stora husen enl ovan höjer sina rf priser medans microsites (som istock) tar ut ett par futtiga dollar för dem. obs dessa är bara jpg, du kan ladda upp dom direkt online etc MEN de betalar bara 20 cent per nedladdning

350 eller d20 båda funkar utmärkt för alla beskrivna marknader - dock får du interpolera upp bilderna till 48 meg - använd genuine fractals för resize

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar