Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att använda gråfilter!

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
Mitt intresse för landskapsfoto har fört mig till att börja använda "avtonat gråfilter" i situationer med starka kontraster. Ett av de vanligaste exemplen är när himmelen blir för ljus och marken för mörk. I mina Nikon-kameror kan man förvisso använda "HDR-inställning" med ett antal bilder, men med viss risk för att något "har rört på sig" i den färdiga bilden.
Jag har därför skaffat hem avtonat gråfilter ND8 Soft, filterhållare och adapter till min bästa vidvinkelzoom (17-35/2,8-4 Fx) men känner mig osäker på hur kameran kommer att hantera ljusmätningen med filtret påsatt. Filtret är rektangulärt 100*150 mm och går att justera upp och ner samt vrida i alla önskade vinklar. Vanligtvis använder jag Matrismätning för t.ex. landskap och andra större vyer. Jag antar att kameran, i det läget med hänsyn till filtret, räknar fram ett genomsnitt av ljusmängden som träffar sensorns bildyta? Eller är det så att jag måste göra någon anpassad inställning i kameran för att effekten av det avtonande filtret skall bli den önskade? Förutom autofokus använder jag gärna manuella inställningar för exponering.
Jag är novis på det här området men vet att det finns många av er som har råd och smarta tips att förmedla när det gäller att använda avtonande filter. Något som jag tacksamt ser fram mot.
 
När du fotar landskap lugnt och metodiskt med stativ kan du nästan glömma kamerans egen mätning och istället förlita dig på kamerans histogram. Om du använder skärmsökaren brukar du kunna få upp ett live-uppdaterat histogram på skärmen. Gillar du att kika i optiska sökaren så kan man ta en bild och sedan titta på histogrammet i efterhand.

Håll staplarna så långt till höger du kan utan att de skär den högra kanten (skär de kanten fräts högdagrarna ut). Förfarandet brukar kallas "exponera till höger" eller "expose to the right" och det gör att du hämtar in så mkt ljus som möjligt för ett robust signal:brus förhållande i din bild. Sista justeringen av din exponering gör du sedan vid datorn.

Notera att histogrammet baseras på din JPEG-inställning även om du fotar i RAW så håll dig till inställningar med lägre kontrast, typ Neutral, när du vill förlita dig på histogrammet.

Det finns mången guide och förklaring om du söker på termerna på google eller youtube.
 
Följer du förfarandet i tipset ovan så kan du komplettera med att starta högdagervarningen. Efter att bilden då är tagen så blinkar eventuella utbrända partier så du ser var dom utbrända partierna befinner sig.
 
Nu var det ju just filtret du frågade om....
Det är bara o fota på som vanligt.
Med eller utan filter är ingen skillnad när det gäller ljusmätning.
 
Har du Live View så ser du ju resultatet innan du tar bilden, ha koll på histogrammet samt hög och lågdager varningarna som vanligt bara.
 
Jag har hållit på med landskapsfotografering sedan 2004 och har använt tonade gråfilter sedan dess.

Svaret om du behöver göra något speciellt när du fotograferar med tonade gråfilter, så är svaret nej. Filtret lurar ingen av kamerans funktioner utan minskar bara mängden ljus in i kameran. Det är bara att föra ner filtret så långt ned som du önskar och exponera som vanligt. Själv använder jag alltid live view som tar bilden med minsta möjliga vibrationer och en två sekunders fördröjning. Med hjälp av live view ser jag var toningen ska börja och med hjälp av histogrammet får jag den exponering jag önskar.

Fördelen med det tonade gråfiltret, är att jag sparar utrymme på min hårddisk. Det blir oftast mindre arbete än att slå ihop två bilder i bildbehandlingen. Den skyddar också linsen vid fotograferingen om det är något som flyger i luften. Nackdelen är om det sticker in saker i området som ska tonas ned. Du lär dig snart vilka saker som är hyfsat enkla att ljusa upp i bildbehandlingen och vilka som inte är det. Man kan också låta bli att ljusa upp dessa saker, då toningen kan ge bilden karaktär.
Är "horisonten" allt för ojämn så brukar jag ta flera bilder med olika exponeringar och slå samman dessa i bildbehandlingen. Är man försiktig med spakarna, så kan man få till en bild som ser naturlig ut även om det är en HDR-bild.

Jag märker dock att jag inte använder tonade gråfilter lika mycket som förr. Anledningen är att dagens moderna sensorer gör det möjligt att lyfta skuggorna mycket mer utan att kvaliteten blir allt för mycket lidande. Testa och se hur mycket du kan ljusa upp mörka partier med din kamera och se var din gräns går.

Ett tips är att sätta skärmens bildläge till "neutral". Kameran lägger på kontrast i de andra lägena, som t ex standard, landskap o s v. När du sedan efteråt granskar bilden, kommer kamerans pålagda kontrast att lura dig att vissa partier är utbrända fast de inte är det.
 
Jag håller med det som Gunnar E skriver om i slutet. Själv har jag helt slutat med ND filter av lägre grad <ND32. Det går så fint att göra ett tonat ND8 med rullgardinen i LR. Mina aktiva gråfilter i väskan är nu ND32 och ND1000
 
Svar på alla kommentarer!

Jag tackar för alla råd och tips för användande av avtonat filter. När ljuset återkommer på himmelen skall jag testa i lämpliga landskapsmiljöer för att lära. Men intressant är att mina kameror (Nikon Z7 och Nikon D7500) tydligen har inbyggd kapacitet att klara av de vanligast förekommande problemen med ljussättning i naturen utan att använda nämnda filter. Det blir till att fortsätta att gräva i kamerornas handböcker, något som jag slarvat med i min iver att snabbt komma till bildtagning!
 
Tycker det viktigaste är att ha igång varning för högdagar, har man den aktiverad och har koll på displayen så klarar man sig oftast. Den måste aktiveras i Visningsmenyn samt Monitoralternativ för visning. När man har gjort sina val där så kan man välja med vippringen runt OK vad man vill ha för funktionalitet vid visning av bild
 
TS vill ha tips om AVTONADE filter och jag har kört så här sen 70 talet och fortsätter väl ett tag till.
Mäter ljuset efter det mörkaste området eller det som jag vill ha som det är.
Låser exponeringen på detta.
För in det avtonade filtret I lämplig styrka över den ljusa delen.
Tar bilden..
Kanske upprepar detta I några olika varianter..
 
TS vill ha tips om AVTONADE filter och jag har kört så här sen 70 talet och fortsätter väl ett tag till.
Mäter ljuset efter det mörkaste området eller det som jag vill ha som det är.
Låser exponeringen på detta.
För in det avtonade filtret I lämplig styrka över den ljusa delen.
Tar bilden..
Kanske upprepar detta I några olika varianter..

Har använt avtonat gråfilter aktivt sedan 1981, och kan bara skriva under på tipset från Gunte. Har samma erfarenhet! 👍
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar