Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att använda ED 50mm F2.0 Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Torbjörn Stoor

Aktiv medlem
Efter en lång väntan på hela två veckor kunde den lokala butiken presentera en ED 50mm F2.0 Macro. Och hem kom ju den (dom hade också en ny E-1 för 400 e !!!! med 2 års garanti, lyckades hålla mig borta från den).

Gjorde ngr tester med 50 mm igår och visst blir det skarpt. ex: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/671298.htm?set=lp

Hade tänkt använda den till streetphoto odyl. Kanske inte så mkt macro de facto. Det är nog lite svårt att vänja sig vid brännvidden för detta ändamål. Har ni bra tips på hur man skall gå tillväga för att får ut så mkt som möjligt av denna trevliga lilla tingest?

Det skulle också vara intressant att se lite exempelfoton som ni tagit.

Titta btw hur kompakt paket det blir (motljusskyddet på, "fel väg"):

Bilagor

• p1010089.jpg
    p1010089.jpg
    39.7 KB · Visningar: 509
Det blir 100 mm ca och det är just det som är lite problematiskt om man vänjer sig vid vidvinkel för mkt. Man får ställa om hjärnan och ögat en hel del.
Kanske övning ger färdighet ....!

Torbjörn Stoor skrev:
Det blir 100 mm ca och det är just det som är lite problematiskt om man vänjer sig vid vidvinkel för mkt. Man får ställa om hjärnan och ögat en hel del.
Kanske övning ger färdighet ....!

Hur är det att fota med fasta objektiv? Jag har själv bara fotat med zoom, så jag har inte behövt röra på benen så mycket. För extrema telen kan jag dock tänka mig fasta objektiv, samt för makro.
Hur gör du med ditt fotande med ZD50mm/F2 macro, blir det mycket spring i djupled? Skulle du önska en lägre brännvidd, så finns ju en EC-14 teleförlängare som gör om gluggen till en 70mm/2.8. Eller har du ofta behövt en vidare bildvinkel? I så fall, kanske det lilla makrot ZD35mm/F3.5 med 34º bildvinkel istället för 24º kunde passa bättre? Men naturligtvis går man då miste om den bättre ljusstyrkan hos F2.0 objektivet.

Att fota med fasta objektiv är enligt min mening mkt roligare, snabbare egentligen. Tycker mkt om 21-35-75 kombinationen till Bessan tex. Jag måste erkänna att jag har lite svårt med zoomen. Distraherande kanske.
Sålunda skulle jag önska fasta, ljusstarka, kompakta, vidvinklar till E-serien. 35 mm låter inte alls dumt. Kanske man borde pröva. Den är ju inte så dyr heller.
Hur månne skärpan sitter på den i förhållande till 50 mm?

Sigma, 30mm F1.4 EX DC HSM

Torbjörn Stoor skrev:
Sålunda skulle jag önska fasta, ljusstarka, kompakta, vidvinklar till E-serien.
Kanske denna kommande glugg från sigma är något för dig? 30mm F1.4 EX DC HSM. Inte så kompakt, men ljusstark och med en bildvinkel motsvarande 60mm i gamla 35mm formatet.

Själv så har jag satsat på det billiga och lilla makrot, ZD35mm/F3.5, se bifogade exempel på "streetphoto".

Ref:

Ja just det! Jag hade glömt bort att Sigma ju kommer med flera modeller. En kamrat har just denna 30 mm på sin D200. Jag tycker att den verkar mkt mkt gedigen. Bokehn var otroligt fin också. Eller varför inte 35 macron. 60 mm -75 mm är riktigt bra för fotografi på gatan!
Tackar för referenserna också. Skärpan är ju fin på 35 mm!

Några veckor med 50 mm ED på stan.
Kanske man snart börjar vänja sig med ED i jmförelse med vidvinkel.

Men, vi var 4 typer på stan häromdan.
Utrustning: D200, 300D, F100 o då E1 + ED. Och nog kan man konstatera att det var med E1:an man kunde opererar riktigt diskret. Missuppfatta mig rätt. Det är ju inget fel på de övriga. Tvärtom. Men denna kombination ger en viss föredel för gatufoto pga sitt kompakta format. Stör inte människomotiven så mkt.
Dock är en rangefinder med 35 mm oslagbar ...

plus plus. tycker jag att sv/v bilder man får riktigt trevliga med macron. Lätt att konvertera mao. Kornet/noise/grain i bilderna i albumet nedan är en produkt av digital efterbehandling.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=121543

Torbjörn Stoor skrev:Några veckor med 50 mm ED på stan.
Men denna kombination ger en viss föredel för gatufoto pga sitt kompakta format. Stör inte människomotiven så mkt.

Min E-300 är nog ännu kompaktare (saknar dessutom den karakteristiska prisma-puckeln) och väcker förmodligen ännu mindre uppmärksamhet för gatufoto än med en E-1? Den kommande Panasonic DMC-L1 saknar även denna puckel.

För att ge dig ännu bättre räckvidd, hur skulle en EC-14 passa på din 50mm? Det blir då en 70mm/F2.8, som fortfarande är väldigt kompakt för gatufoto.

Stämmer stämmer. E-300 serien och nya Pana är för street enormt intressanta. 330:ans nya egenskap med skärmen har ju Alex Majoli använt med C-7070 och C-8080 redan länge för att kunna var så diskret som möjlig.

Kolla in Requiem in Samba. Säkert ngra Oly bilder med här också bland med lite äldre Leica M6 bilder.
http://www.magnuminmotion.com/

En EC-14 skulle inte sitta illa heller! Säkert en bra mycket bättre lösning för mig. Eftersom de fina zoomglasen nog är lite för dyra och trots att dom är kompakta ijmf med vissa andra motsvarande, så blir det för stora för en gatuvandring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar