Annons

Att ansluta sig till en bildbyrå

Produkter
(logga in för att koppla)

Metica

Aktiv medlem
Hej,

Jag står i begrepp att ansluta mig till en bildbyrå som visat intresse för mitt fotografiska arbete.

Vad ska jag tänka på?

Tacksam för alla svar!

Mvh /Peter

Hmm...svår fråga. Men det första du borde tänka igenom är vilken bildbyrå du är intresserad av:)
Du måste tänka igenom vilken slags bildbyrå du är intresserad av, Royaltyfritt eller inte? Ja du, mer kan jag inte komma på. Lycka till! /Fabian

Fabian Fogelberg skrev:
Hmm...svår fråga. Men det första du borde tänka igenom är vilken bildbyrå du är intresserad av:)
Du måste tänka igenom vilken slags bildbyrå du är intresserad av, Royaltyfritt eller inte? Ja du, mer kan jag inte komma på. Lycka till! /Fabian

Som jag förstod det har Peter blivit kontaktad av en bildbyrå.

Lusläs villkoren. Känn efter om villkor för användning av bilder (av dig själv och för ev. andra bildbyråer samtidigt) känns rimliga, om kontakter och leverans till kund görs på ett sätt som passar dig samt om din andel av försäljningspriset känns acceptabelt.

Tack för alla svar!

Det är dock jag som har kontaktat bildbyrån (Sheep) och då de inte har så mycket fotografier av den typ jag pysslar med så var de intresserade (efter att ha tittat på ett antal exempelbilder).

Mvh /Peter

Viktigt att tänka på HUr du binder dig i förhållande till andra byråer senare och hur rutinerna är vad gäller att använda bilderna i andra sammanhang utanför den aktuella byrån.

Jag skulle också ta mig en rejäl funderar på hur mycket jag känner mig hemma i byrån. Det är oftast så att byråerna siktar mot långvariga kontrakt..

Vilket/vilka bilder har de?,,, detta är viktigt att fundera över,, om du senare får uppdrag av de,, kan du redan nu se att dina bilder passar in i deras kit av bilder/sammanhang? Om du ser att du måste vrida dig från den "stil" du kanske har så bör du vara lite extra försiktig.

Ofta så känner jag att byråerna som inte är tex naturfotoinriktade utan är bredare är att de förväntar en ofta riktigt kommersiell vridning.

Jag själv har funderat länge och ofta på detta men det har inte blivit ngt, delvis eftersom ingen (tycks tycka) tycker mina bilder är värda dem, men också för att jag inte skriver under hos vem som helst.

Jag vill ha den som känns rätt, rätt för mig och för mina bilder/uttryck.

MVH Niclas,

Fabian Fogelberg skrev:
Jepp, jag lägger också in en röst för dem. Men det säljs inte så jättemånga bilder där. Men fortfarande värt att ansluta sig!

Öhh... varför är det värt att ansluta sig om försäljningen inte är bra? ;-)

Jag har varit ansluten i två-tre veckor, och inte sålt nåt än. Jag vet inte hur ofta bilder "borde" säljas men jag är otålig och vill få nått sålt:)

Det är väl lite som ett litet dolt budskap. Men bedömm du om du vill sälja dina bilder royaltyfritt, för mig gör det ingenting så jag anslöt mig.

Sheep borde ha en högre intagningsgräns för vilka som får komma med. Tyvärr så finns det alldeles för mycket dåliga bilder där nu så det är ju inte så konstigt att den kanske inte tas allt för seriöst...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar