Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ASUS Eee PC 1215P Seashell - Atom N550 1.5 GHz samt PS3 el. PS4

Produkter
(logga in för att koppla)

Luo

Aktiv medlem
ASUS Eee PC 1215P Seashell - Atom N550 1.5 GHz samt PS3 el. PS4?

Min laptop lade av i dagarna (moderkort) sa jag tankte kopa mig en ny. Jag anvander min latop till internet, ordebehandling samt bildbehandling i PS 3. Vad bildbehandling innebar for mig ar foljande:

1.Camera raw (justerar vitbalans, samt eventuellt kurvor)
2. I photoshop blir det kurvor, skarpning, ibland history brush, dodge/burn
3. Sedan sparar jag till jpeg och laddar upp

Anvander mig av canon 20d samt Panasonic gf1 i kameravag samt Samsung X11 laptop (spec nedan)

-Samsung x11
-Intel Core dop T2300 1.66 GHZ
-1 GB RAM
-Nagon typ av enklare grafikkort
-Inkopt 2006/2007


Jag kommer att kopa en ny latop men vill garna ha en liten rackare. Dock undrar jag hur PS3, 4 skulle fungera i nedanstaende configuration. Fram tills att min dator lade av var jag nojd med att arbeta i PS. Inte var det jattesnabbt men fullt tillrackligt for mig. Jag ar medveten om att om jag brojar jobba med massor med layers, sammangogning av bilder etc sa skulle min gamla dator vara slo....

Vad jag funderar pa att kopa:

ASUS Eee PC 1215P Seashell - Atom N550 1.5 GHz - 12.1" TFT
* Dimensions (WxDxH): 29.6 cm x 20.3 cm x 3.8 cm
* Processor: Intel Atom N550 / 1.5 GHz ( Dual-Core )
* RAM: 2 GB (installed) / 4 GB (max) - DDR3 SDRAM (kommer gradera upp till 4)
* Hard Drive: 250 GB - Serial ATA-150
* Display: 12.1" LED backlight TFT 1366 x 768 ( WXGA )
* Graphics Controller: Intel GMA 3150 Dynamic Video Memory Technology 4.0
http://www.amazon.co.uk/ASUS-Eee-1215P-Seashell-Widescreen/dp/B0041EP1XM/ref=pd_rhf_p_t_1

Vad tror ni? Skulle detta kunna fungera till mina behov av bildbehandling eller ar jag helt ute och cyklar? Jag behover som sagt inte arbeta otroligt snabbt och har inget emot att "vanta" lite nar en fil oppnas etc.

Skulle vara tacksam for lite input.
 
Senast ändrad:
Jag gillar skarpt dessa småmaskiner och det är ytterst sällan jag startar upp min "fullstora" lapp. I min Samsung 10" kan jag inte köra tillräkligt upplösning utom i tvingat läge så jag antar att 12" med ok upplösning är fullt tillräkligt.

Men om jag ser rätt så kan du lista 1215-modellerna på prisjakt och få 2 maskiner som är starkare till en bättre peng?
 
Tack for ditt svar. Jag skall kolla priser narmare, ville forst bara fa lite input om det skulle fungera med bildbehandlingen i PS som jag brukar gora (se mitt forsta inlagg).

Du har alltsa provat att installera PS pa din Samsung 10" och det fungerar? Hade din skarm varit storre hade du kunnat gora bild redigering, men nu ej sa lampligt da du maste kora i tvingat lage? OM din skarm hade varit storre sa skulle du kunna kort PS i din 10" Samsung? Har jag upfattat dig ratt?
 
Glöm inte bort möjligheten med extern skärm! Jag jobbar just nu på en 17-tums skärm plus extern tangentbord kopplad till min söta EEE 901 (9-tumsskärm) . Funkar fin-fint!

Per.
 
Det lat ju lovande Per,

sa du kor alltsa PS pa din EEE 901 samt extern keyboard samt skarm? Vilken verison av PS isafall?

Om det finns ngra andra darute med erfranhet av att anvanda PS pa de nya typen av smadatorer (12 tums skarm eller mindre) sa skrev garna en rad.

Tackar.
 
Senast ändrad:
Jag har en Hp touchsmart och den ser väll ungefär likvärdig ut med den du kollar på.

Min har 4Gb ram (finns även en RAM plats ledig), 12 tum (1280x800), W7 Premium 64bit, dual core I5 1,3GHz samt ett Radeon Mobility 5450 grafik kort. Skärmen på min fungerar dock inte direkt till seriös redigering då betraktningsvinkeln är väldigt dålig. Men det funkar lysande till och kolla av bilder och göra lättare redigering. Det workflow du nämner borde inte vara något problem prestandamässigt.
Hur bra skärmen på den Asusen är vet jag inte men den har antagligen bättre betrakningsvinkel eftersom min är en touchscreen laptop.

Jag har lagt in Canons RAW hanterare DPP samt PS-kopian Gimp på min och det fungerar över förväntan prestandamässigt.
 
Jag har en Eee PC 1215 "Seashell" - prestanda är bra MEN höljet är bedrövligt dåligt!
Det sk "Seashell" höljet blir kladdigt direkt av fingeravtryck och den väldigt släta ytan gör att det krävs microfiberduk för att få det rent...

Min emachine (N450 processor) har sämre prestanda men har ett hölje som motstår fingeravtryck!
 
Jag har tittat på denna Asus 1215N-U3 med samma storlek på skärmen (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=706536). Känns som att 12-tum är en mkt bra kombination. Inte för litet och ändå väldigt portabel.

D525 är den bättre än D550 eller?

Denna version verkar inte heller ha seashell-ytan utan ser ut att vara mindre känslig för fingeravtryck.

Så ni säger att datorn klarar av enklare Photoshop? Hur är det med uppspelning av mkv-filer? 720 resp. 1080? All input är välkommen
 
Atomprocessorerna är (på ren svenska) förbannat långsamma för bildbehandling. Plågsamt långsamt.

Din nuvarande Core-baserade maskin kommer att stampa en Atom-baserad maskin sönder och samman vad gäller beräkningskapacitet.

En Atom-processor klarar inte av att processa högupplöst video utan hjälp. En maskin du fick referens till har en ION2-grafikprocessor, och denna klarar dock av högupplöst video SÅ LÄNGE som denna video är packad i ett format som stöds hårdvarumässigt av ION2-processorn. Jag skulle inte välja en GMA3xxx-grafikprocessor om "högupplöst video" finns med på kravlistan.

Om man vill ha en ultraportabel maskin med en "riktig" processor så skulle jag vilja slå ett slag för en begagnad HP 2510p eller liknande, man får dem utan problem för under 3.000kr.
 
Atomprocessorerna är (på ren svenska) förbannat långsamma för bildbehandling. Plågsamt långsamt.

Jag skulle inte välja en GMA3xxx-grafikprocessor om "högupplöst video" finns med på kravlistan.

Sånt här man uppskattar. Att få svar även om detta inte är ett renodlat forum för datorer. Kollade vidare på Prisjakt och CPU-djungeln är rätt stor nu för tiden.

Hur står sig Celeron U3400 och U3600 mot Atom N525? Eller vad bör man satsa på, om man inte tar steg upp till i3 vill säga?

Du nämnde även GMA3xxx - GMA HD? är det sämre/tillräckligt för mkv i hd-kvalitet?

(sneglade lite på denna maskin: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=863865)
 
Sånt här man uppskattar. Att få svar även om detta inte är ett renodlat forum för datorer. Kollade vidare på Prisjakt och CPU-djungeln är rätt stor nu för tiden.

Hur står sig Celeron U3400 och U3600 mot Atom N525? Eller vad bör man satsa på, om man inte tar steg upp till i3 vill säga?

Du nämnde även GMA3xxx - GMA HD? är det sämre/tillräckligt för mkv i hd-kvalitet?

(sneglade lite på denna maskin: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=863865)

Se det såhär: Det finns _ingen_ processor från Intel som har lägre beräkningsprestanda än Atom. Så ja, även den minsta Celeron-processorn är kraftigare än den största Atom-processorn. Sedan skulle jag om jag shoppade NYTT idag inte köpa något annat än i3/i5/i7, men det är ju en helt annan historia.

Atom är byggd för att dra så lite energi som möjligt och fortfarande ha full x86-kompabilitet. Inget annat.

GMA HD är ett udda djur, det går inte att säga hur kraftig den är, eftersom GMA HD använder processorn för alla grafikoperationer, och därför bara är kompatibel med vissa specifika processorer ur i3/i5-familjen.

Men, eftersom ALLA de processorerna är långt kraftigare än en Atom, så kan man säga att du har bättre skjuts i en GMA HD än i en ION2.

Dock, Aspire One 753 har INTE ett GMA HD chip. Prisjakt har fel. (Se Acers egen sida så ser du att det inte är GMA HD, utan de speccar bara Intel HD, 128MB dedicated memory. Detta KAN inte vara GMA HD. Dessutom kikade jag på länken för nedladdning av drivrutien för video och fann VGA_Intel_8.15.10.2104_W7x86W7x64_A.zip detta tyder på att det är en GMA 31xx i maskinen. Med det chippet och processorn på 1.06GHz så skulle jag _personligen_ inte på något sätt garantera att den klarar av full-HD-material på ett vettigt sätt.

Jag är själv skitförtjust i Atom-processorer, och använder dem i flera av mina maskiner. Men ingen som jag faktiskt ARBETAR vid ;) (Jag har en Atom-baserad front-end till mitt MythTV system. Mitt ena NAS-system är Atom-baserat osv osv).

Min reselaptop är just en HP 2510p (min tredje, två har blivit stulna genom åren...) den har en Core 2 Duo på 1.2Ghz, 4GB RAM och ett Intel GMA 3100 (samt en SSD-disk). Den klarar av en "normal" full-HD-ström i h.264-format (inspelad via MythTV med hjälp av en Intel Hauppage HD-PVR.. men den får faktiskt kämpa lite ibland. Den skule INTE klara en Full-HD-ström som är packad med Maximal bitrate, ingen chans.

Flaskhalsen i den är att den bara har en minnesbank, och därför inte kan dra nytta av dual channel.

Jag använde den som Lightroom/Photoshop-maskin på USA-resan i höstas.

Gick det? Jadå.
Var det en KUL upplevelse prestandamässigt? Njaeeee.
 
Senast ändrad:
Jag fastnade med en massa arbete samt blev pappa vilket gjort att jag blev dalig pa att beratta vad som hande.

I slutandan sa kopte jag en Samsung Q430 i3, 4GB, 14 inch, 512 GB grafikkort. (se lank nedan for tekniska detaljer). Jag ar nojd med datorn. Negativt ar att skarmen latt ger reflexer samt har begransad betraktningsvinkel. Jag ar dock van vid detta fran min gamla dator (Samsung X11).

https://www.saveonlaptops.co.uk/Samsung_Q430_1065333.html

PS funkar bra och jag ar i det stora hela nojd over mitt inkop.

Tack for all hjalp.
 
Senast ändrad:
i3 är helt klart ett tillräckligt alternativ för vanligt och lite mer avancerat användande. Suttit lite med en 15-tums i3 till en släkting och känt på prestandan.

Söker själv en lite mindre dator 11-12 tum helst och hittar inget bra alternativ. Vill ju ha den så billigt som möjligt. Så ser jag nu att ASUS EEE PC 1215B dök upp med AMD E-350 1,6 GHz Dual-Core och 4GB 1066Mhz RAM . Denna har en Radeon 6310 i sig så borde ju klarar av mkv i 1080?

Nån som har nån känsla av vad processorn duger till? Kommer att använda datorn till surf, office, kolla nån film (den ska klara 1080 mkvs), möjligen nån enklare photoshop fix och Visual Studio.

Duger denna åt mig? Motsvarande dator med i3 och GMA HD kostar 20% mer.
 
Fått hem en Asus 1215b med AMD E-350 1,6 GHz Dual-Core och 4GB 1066Mhz RAM, Radeon 6310 grafik.

Bra format på datorn med sina 12-tum. Vid en snabb jämförelse av vanligt kontorsarbete mot en Asus 15-tummare med i3-processorn och lika mycket RAM. Så märker jag inte en större skillnad, snarare att E-350 känns lite rappare (oväntat och beror nog på att jag avinstallerat så mycket som möjligt av alla förinstallerade program). Var nämligen lite rädd att E-350 skulle kännas långsam.

720p fungerar utan problem. 1080p fungerade inte helt klockrent - flöt inte helt utan hack.

Kommer iaf helt klart duga till de behov jag har av den - surf, sen nån tv-serie, enklare bildhantering.

I helgen hoppas jag hinna testa Photoshop och se hur den klarar av en virtuell maskin där jag kör Visual Studio 2010 bland annat. Borde flyta på bra.

I övrigt väldigt smidigt med virtuella maskiner. Programmering och webbutveckling har jag samlat under en studentversion av Windows Server 2008. Används inte så ofta, men bra att ha allt för konfigurerat utan att det behöver ligga "skarpt" installerat på datorn. Vill jag nu köra samma utvecklingsmiljö på lill-datorn så kopierar jag bara över den virtuella maskinen och kör på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.