Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Astrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

gost

Aktiv medlem
Är det någon här som ägnar sig åt fotografering nattetid med stjärnhimlen som motiv? Jag har ett teleskop (6" reflektor med motordrift) och har nu beställt en kameraadapter till det. Just nu har jag ingen kamera, men jag kommer att köpa en inom kort, frågan är bara vilken.

Jag har tittat en del på Minoltas Dynax 5, den verkar vara ett bra alternativ, liten och lätt, vilket är en fördel eftersom kameran skall monteras på teleskopet.

Är det någon som har några erfarenheter av denna kamera i nattmörkret, eller för den delen, några andra modeller?

/Göran

För att fota genom teleskopet krävs riktigt bra följning, minsta ojämnheter i motorns kugghjul kommer nämligen att synas på filmen som sk "Periodic Errors". Genom att sikta på en stjärna genom ett annat teleskop monterat på samma montering med hårkorsokular, eller genom att "tjuvkika" i kamerateleskopet med en sk "off-axis guider" som avlänkar lite av ljuset kan man manuellt korrigera för motorns ojämnheter. Inte det lättaste.

Man kan mycket enklare få riktigt bra resultat genom att montera kameran "piggy-back" på teleskopet och ta bilden med en vanlig fotolins (ingen zoom!), mellan kanske 24 och 85 mm, antingen vidöppen eller nedbländad ett steg.

Leta efter en gammal helmanuell kamera som inte behöver batteri för långtidsexponering, helst en som även har manuell spegeluppfällning (eller som fäller upp spegeln i förväg när man använder självutlösaren). Olympus OM1 är något av en astrofotoklassiker. En begagnad Nikon har fördelen att du fortfarande kan få tag på nytillverkad optik, Nikon FM, FM2, FE, FE2 eller F3 tex.

Använd helst diafilm för att inte förvirra labbet. Mina första försök till astrofoto kom tillbaka med knalllila kopior med ett par vita streck på... Kodak Ektachrome/Elitechrome 200 och Provia 100F verkar populära.

Till slut, gör dig själv en tjänst och införskaffa "Astrophotography for the Amateur" av Michael Covington, antagligen den bästa boken inom området.

Lycka till!

/Martin

Tack för det utförliga svaret.

Jag är som sagt även intresserad av att komma igång med klassisk fotografering, så en med det i åtanke tror jag ändå att jag vill satsa på en nyare kameramodell. Batteriproblemet med långa slutartider och kalla nätter, tänkte jag försöka avhjälpa med ett tillhörande batteripack som tar vanliga AA batterier.

Jag har mejlat på en annons om en Olympus OM-1:a så vi får se vad priset för den landar på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar