Ifall du vill ville ha mera konkreta råd om vad du ska köpa, så är det faktiskt inte möjlighet ifall du inte lämnar mer information. Men jag kan förstås ge dig något exempel.
På Astro Sweden har de en begagnad montering som uppfyller alla de krav du har som går att utläsa ur ditt inlägg (om den finns kvar - de håller på att uppgradera sin hemsida just nu och verkar ha glömt att lägga in sin begagnat-rubrik...). Det jag såg var en Meade LXD75 montering i mycket gott skick (enligt säljarens uppgift) - en datorstyrd GoTo tysk ekvatoriell montering. Pris 5.700 kr (nypris ca 7.500).
Mikael Skafar, som har hand om supporten på Astro Sweden, råkar bo bara runt 15 km från dig (tror jag), i Ekeby.
En liknande montering är Sky-Watcher EQ5. Kostar 3.500 kr ny. Till detta behöver du en motorsats med handkontroll - ca 1.000 kr. Behöver du även datorstyrningen så kostar denna ytterligare 3.500 kr, så sammantaget blir det ungefär detsamma som nypriset för LXD75.
Detta är givetvis bara två av massor av olika alternativ. Generellt gäller att det behövs ett betydligt stadigare stativ för fotografering än för visuellt bruk. Vidare är erforderlig stabilitet direkt beroende av hur stor förstoring och hög upplösning du är ute efter. Det är förstås stor skillnad på ifall du ämnar fotografera en planet (kräver stor förstoring och stadiga grejer) eller fota halva stjärnhimlen med ett vidvinkelobjektiv.