Annons

Astrofoto, 500-regeln?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
I januarinumret av Digital Camera står det att 500-regeln blir 300-regeln om man använder en crop-kamera. Stämmer det? Crop-sensorn ger ju ett mindre utsnitt men innebär ju ingen egentlig förstorning så stjärnornas hastighet, såsom sensorn uppfattar det, blir väl densamma?
I övrigt, rent generellt hänvisas ibland till 500-regeln och ibland till 400-regeln. Vilket är det egentligen som gäller?

Jo förstoring blir det ju.
Tar du ett 100 mm objektiv och sätter det på en Canon med 1,6 sensor så får du en brännvidd på 160 mm.

Så förstoring blir det.

Ett 300 objektiv på en sådan kamera blir då 300 x 1,6 = 480 mm.

Första frågan är generellt besvarad så vi behöver inte gå in mer på det.

I övrigt, rent generellt hänvisas ibland till 500-regeln och ibland till 400-regeln. Vilket är det egentligen som gäller?

Dessa är bara tumregler, båda är rätt och beror på hur kräsen man vill ha punktformiga stjärnor. Det finns fler mer avancerade formler, men dessa duger för de flesta.
Jag bukar säga 600/500-regeln för FF medan 400/300-regeln för APS-C. 600(FF) och 400-regeln ger inget bra resultat tycker jag och 500(FF) och 300 ger ok,men inte perfekta stjärnor.

/stefan

Personligen utågår jag från dessa formler och testar mig sedan fram med mitt objektiv för att se hur lång slutsrtid jag kan ha. Så vet i princip den längsta tiden jag anser vara acceptablet för varje objektiv jag har efter ett antal nätter av testande för att hitta den bästa slutartiden. Tror detta är det bästa sättet bortsett från att det är tidskrävande

Personligen utågår jag från dessa formler och testar mig sedan fram med mitt objektiv för att se hur lång slutsrtid jag kan ha. Så vet i princip den längsta tiden jag anser vara acceptablet för varje objektiv jag har efter ett antal nätter av testande för att hitta den bästa slutartiden. Tror detta är det bästa sättet bortsett från att det är tidskrävande

Låter klokt. Även om det blir tidskrävande så behöver man ju bara göra det en gång per objektiv. Själv har jag bara testat astrofoto lite grann med sisådär resultat.
Självklart är det enklast att kunna ta bilder med EN exponering och det är ju kring detta jag ställt frågor nu, igen, tack för svaren på mina frågor.
Men i vilket läge ska man börja fundera på att stacka bilder för mera ljus? Är det bara för väldigt ljussvaga objekt eller bör man överväga det även för ”översiktsbilder” på vintergatan och ljusstarka stjärnor? Hur tänker drivna astrofotografer kring detta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar