som svar på en hel mängd åsikter och frågor, allt sett från mitt håll..
jag har jobbat som lärling under 1½ år.. under den tiden gjorde jag oerhört mycket administrativt arbete, lärde mig att mäta ljus, att SE bilder osv osv osv.. rätt mycket var jävligt trist, men lärorikt.. det bör kanske tilläggas att jag jobbar inom porträttbranschen och sannolikheten att den funkar annorlunda än t ex reklam eller mode är rätt stor..
hur som helst: när det gäller den digitala biten har jag lite egna åsikter.. vi har precis börjat gå över från analogt till digitalt och det har både för- och nackdelar.. fördelarna är - som alltid - den obegränsade mängden exponeringar, att man ser bilden på en gång och ser om den är felexponerad, man kan ta bort bilder man inte är nöjd med på en gång (de felexponerade, t ex).. och rent teoretiskt sett är detta en lysande väg att gå.. MEN!!! för mig känns det stora MEN-et som så:
nu vet inte jag hur andra fotografer har det, generellt sett.. inom porträttbranschen kommer kunderna och går lika fort igen.. jag tror att de har större möjlighet att vänta på sina bilder, men för oss kommer det hela tiden nya.. när jag hör hur andra porträttfotografer har det så känner jag inte igen mig - vi har en oerhört stor produktion i jämförelse med de flesta andra.. detta gör att för VÅR del är det digitala inte enbart en dans på rosor.. eftersom vi är nästan konstant dubbelbokade (för tillfället) finns det lite, om ens någon, tid att sitta och ta hand om de digitala bilder vi tar.. det tar ca 10 minuter att tömma kortet, det tar ca 30 minuter att göra den första korrigeringen och spara om dem till visningsbilder (.jpg).. det tar ca 15 minuter att bränna ner bilderna i råformat.. det tar alltså väldigt lång tid att göra egentligen ingenting alls - till skillnad från att stoppa ner en rulle i en orderpåse och lägga på lådan så att labbet har den nästa dag.. sen tillkommer naturligtvis den redigering som krävs för att göra i ordning de bilder som kunderna beställer - ofta i olika storlekar..
när det gäller assistent och så vidare - jag har svårt att föreställa mig att den rollen någonsin kommer att bli överflödig.. som sagt var - det kan vara jävligt skönt att ha med sig nån som kan hålla ordning på rullar, tömma minneskort, ladda batterier, bära och hålla en reflexskärm, bära väskor osv.. har ingen erfarenhet av 'större' jobb med prylar och så som ska ut, men jag tror skillnaden är mindre än man inbillar sig.. att jobba som fotograf är skitkul men periodvis asjobbigt.. det är skönt att ha med sig någon som kan hjälpa en lite..
allt detta skriver jag och har en åsikt om, fast jag aldrig i hela mitt liv har jobbat som assistent åt något annat än porträttfotografer.. är det stor skillnad från er som jobbat hos andra typer av fotografer?
åh.. det bör också tilläggas - vi har aldrig haft egen labbverksamhet.. det finns inte tid till det.. vissa fotografer har det, men jag fattar inte hur de bär sig åt för att hinna med, faktiskt..
nåja.
peace.