Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Assistent - cred?

Produkter
(logga in för att koppla)

Embel

Medlem
Hej!
Försökte finna en liknande tråd, men min sökning på "assistent" gav mest trådar om hur man ska gå tillväga för att bli en...

Det jag undrar är, hur mycket cred/"tack"/omnämnande är det egentligen man kan/ska få som fotoassistent? För mig betyder det inte mer än att det finns bevis på att jag faktiskt varit med och hjälpt till.
Har funderat över det här då jag inte precis blir nämnd när min fotografs bilder publiceras ;) (och jag tänker inte mer på det) MEN nu har jag lagt märke till att det brukar stå fotoassistent i slutet av modereportage (utöver modell, stylister etc.) - men inte fotograf.
Är det assistenter som dom verkligen anger då, eller har dom bara skrivit om "titeln" från fotograf till fotoassistent? (Varför isåfall?)

Skulle uppskatta om någon kunde klargöra det här för mig, då det bara är vid modebilder som jag sett tidningarna skriva med assistenter. Annars brukar det ju bara stå "Foto: [Namn]". :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.