Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arvode för web-bild

Produkter
(logga in för att koppla)

genne

Aktiv medlem
Halloj

Jag var ute och körde idag och hade som vanligt kameraväskan med mig. Jag passerade en trafikolycka som hade skett i motgående riktning, och som tur var fanns möjlighet att snabbt köra av vägen och ta ett gäng bilder.

Jag skickade iväg en bild till GP med förfrågan om den kunde vara av intresse, och jo då, för första gången så fick jag en bild upplagd på gp.se:s hemsida. Vilket jag är glad över såklart :)

Hursomhelst, finns det något arvode att hämta här, eller hur fungerar det?

Jag råkade fota en brand och skicka bilderna till svenska dagbladet som gav mig 800kr och sa att det var efter blf:s prislista.

Ja, det var just något sånt jag tänkte. Frågan är bara om man får något även om den endast publiceras på nätet.

Hur gör man, skall man skicka iväg ett mail med några kontouppgifter till GP eller..?

Eftersom bildens nyhetsvärde säkert redan är borta saa är det inte säkert att de vill betala naagot alls. Förhandla priset INNAN den publiceras saa har du större chans att faa skäligt betalt. Nu kan de säga att de kan betala en hundring "för att vara schyssta" (som om de gör dig en tjänst istället för tvärtom).

Att den inte kom med i papperstidningen är inte skäl för inte betala. Den är publicerat, oavsett. Hade den publicerats baade paa nätet och i papperstidningen hade du däremot kunnat ta extra betalt.

Hur som helst, skicka en faktura enligt BLFs prislista och hoppas paa det bästa...

Okej, tack för svar Johan.

Jag mailade GP och frågade och då framkom det citat "...betalar vi bara ut arvoden till bilder med högt nyhetsvärde av dramatiska händelser som vi inte känt till tidigare."

Så, det verkar gå hand i hand med vad du säger, även om GPs egna definition känns som att det måste fotat en atombomd in action för att det skall bli aktuellt med arvode.

Nu vet jag bättre hur jag skall gå till väga.

Tack igen.

genne skrev:
Jag mailade GP och frågade och då framkom det citat "...betalar vi bara ut arvoden till bilder med högt nyhetsvärde av dramatiska händelser som vi inte känt till tidigare."
Det var faktiskt det värsta jag hört på länge. Är de inte riktigt kloka? Om de inte tycker att din bild har tillräckligt högt nyhetsvärde ska de givetvis avstå från att publicera den. Publicerar de ska de givetvis betala.

Jag föreslår att du omedelbart tar kontakt med journalisternas fackklubb på GP (nej, jag är inte säker på att de kan hjälpa dig men de kanske kan göra så att detta inte upprepas), "bildombudsmannen" Staffan Teste och Journalistförbundets tidning Journalisten.

Att en av Sveriges största dagstidningar sätter bildstöld i system är ganska allvarligt.

genne skrev:
Okej, tack för svar Johan.

Så, det verkar gå hand i hand med vad du säger, även om GPs egna definition känns som att det måste fotat en atombomd in action för att det skall bli aktuellt med arvode.

Nu vet jag bättre hur jag skall gå till väga.

Liksom Erland säger: De är inte kloka. Men tyvärr blir jag inte förvånad. Vinstmaximering är viktigare än att följa avtal och sund etik. Det är ett klart fall av bildstöld satt i system, som sagt, även om de säkert har massa fina argument för att du gett ditt samtycke till publicering, utan att ha krävt betalt.

Däremot tycker jag inte att du ska ge upp, pga deras svar. Skicka en faktura enligt BLFs prislista och maila fackklubben på GP. Klistra då in en kopia från ditt mail, samt deras svar. Jag tror, eller hoppas, att facket då kommer ställa till så mycket liv på tidningen att den ansvariga väljer att betala dig en skälig summa (m a o inte en krona mindre än du fakturerat).

Först kan du dock gå in på deras hemsida där din bild syns, om den finns kvar, och spara en skärmdump, som bevis på att de faktiskt tyckte din bild hade tillräckligt nyhetsvärde för att publiceras.

"Grundproblemet" är ju att alla(?) tidningar efterlyser läsarbilder och förväntar sig att läsarna skickar in bilder utan att över huvud taget reflektera över ersättning. Vilket många läsare också gör. Själv har jag vid ett par tillfällen tagit bilder vid dels en lindrigare trafikolycka och dels en brand. Jag har då ringt lämplig tidningsredaktion och frågat om de vill ha bilder från händelserna och redan i telefon meddelat att jag fakturerar enligt BLF:s prislista. Inga problem, inte minsta ifrågasättande, utan jag har kunnat maila in bilderna och för säkerhets skull har jag även i mailet meddelat mitt pris.

Naturligtvis har du helt rätt i att det är så man ska göra, Anders. Frågan är om trådskaparen kan rätta till sitt misstag i efterhand, vilket jag menar kan bli svårt, men ändå är värt ett försök.

Problemet med tidningar som vill ha gratis material från folk som då konkurrerar ut (oftast bättre) material från yrkesfolk, det är ju också en intressant fråga. Och det är väl lite för att motverka just det som jag tycker att trådskaparen ändå ska försöka få betalt.

WFS) (Graylingman skrev:
Jag har då ringt lämplig tidningsredaktion och frågat om de vill ha bilder från händelserna och redan i telefon meddelat att jag fakturerar enligt BLF:s prislista. Inga problem, inte minsta ifrågasättande...
Så tror jag att alla seriösa tidningsredaktioner agerar. Det är förvånande att inte GP.se gör det.

Jag säljer inte så ofta bilder till tidningar, men de betalar vad jag fakturerar när jag gör det.

Webbpublicering för redaktionellt bruk kan vara dyrare än en "vanlig" pressbild, så det gäller att hålla koll på hur bilden används :)

Det optimala är förmodligen om tidningen i fråga inte frågat först, och gärna plockat bilden från någon helt ovidkommande plats - då kan man som fotograf fakturera skiten ur tidningen (typ några tusenlappar) och man får aldrig mer jobba för dem eller sälja bilder :)

hejja!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar