Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Artificiellt ljus och D50

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag jobbar med ljudteknik och fotar därför ofta på konserter, i princip alltid med scenljus och utan blixt. Problemet uppstår när jag tar bilder i ljus som är gult eller amber, bilderna blir kraftigt röda, ibland utfrätta i rödfärgen.
Det blir mer påtagligt ju mer underexponerad bilden är, vilket den också nästan alltid blir med det befintliga ljuset.
Jag kan inte minnas att jag hade det här problemet med min KM Z10...

Jag har provat alla färginställningar...

Jag har båda kitoptikerna, 18-55 och 55-200, men jag använder mest telet i dessa situationer. Tyvärr är 18-55 på rep, så jag kan inte jämföra dem just nu...

Jag har provat köra bilderna i photoshop, och enligt Channel Mixer finns det bara rött i bilderna, trots att ljuset var gult. Bilderna är alltså rött monokroma.

Har någon annan haft samma problem med samma utrustning, eller med andra grejer?

Inte till mycket hjälp, men vad jag hört tidigare så har Photoshop en egenhet att lägga in för mycket rött i kanalerna. Dock vet jag inte i vilka versioner detta gäller eller i vilka arbetsflöden det är läge att se upp.

Som sagt, inte till mycket hjälp, för ditt fall låter rätt extremt. Det blir väl till att prova med annan kamera/annan optik..,

Får vi se bildexempel?

Det låter märkligt, för att inte säga osannolikt, att den röda kanalen skulle bli mer och mer utfrätt ju mer underexponerad bilden är...

Edit:
Om det inte är så att du fotar RAW och använder photoshop, eller annat program som gör massa knepiga automatiska korrigeringar. Då kan ju vad som helst hända...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar