Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arrangera fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)

Goofball

Aktiv medlem
Hej gott folk!

Jag är en ny medlem på fotosidan som gör mitt bästa för att utveckla mitt fotokunnande. Dessutom är jag aktiv i olika föreninger och bland annat en förening som verkar för att skapa kulturverksamhet för ungdomar i Varberg. Vi har nu kläckt idén om att arrangera en fototävling (digitalfoto).

Även om många av oss är vana arrangörer sedan tidigare har nog ingen varit involverad i just fototävlingssammanhang. Har ni tips och idéer om hur man går till väga.

Jag har väl några precisserade frågor men är öppen för alla sorters tankar och idéer.

1. Hur väljer man ett bra tema för tävlingen?

2. Expertpanel eller besökaromröstning?

3. Hur ser ett bra reglemente för bidrag ut?

4. Skall man göra ett urval eller bör alla inkomna bidrag publiceras?

5. Finns det några vanliga fallgroper och i så fall, hur undviker man dem?

Tacksam för svar.

Jag återuppväcker denna diskussion jag har samma frågeställning som Jonas dela gärna med er av era tips eller en länk till mera information

Nu har jag ju iofs aldrig arragerat någon tävling, men jag gillar att ha åsikter så det kan jag i alla fall bidra med ;)

1. Hur väljer man ett bra tema för tävlingen?

Beror ju på vad man vill. Ofta arrangeras ju tävlingar av denna typ eftersom arragören vill ha billiga bilder till marknadsföring. Men det är väll bara att ta något ur luften egentligen, hellre för brett än smalt skulle jag nog säga.

2. Expertpanel eller besökaromröstning?

Du kan ju ha både och. Folket väljer en del och en panel en del. Det avgörande går till panelen, eller liknande

3. Hur ser ett bra reglemente för bidrag ut?

Kolla runt i trådar här på FS. Det finns en del där folk har reagerat emot vissa formuleringar (som att bilden övergår helt i arrangörens ägo tex). Dessa skall ses som dåliga ex.

4. Skall man göra ett urval eller bör alla inkomna bidrag publiceras?

Beror ju på mängden bilder och publiceringssätt. 150 bilder i tryck är svindyrt, lägger du dom på nätet blir det billigare.

5. Finns det några vanliga fallgroper och i så fall, hur undviker man dem?

Se mitt svar under punkt 3

Hoppas att det är till någon hjälp. Annars är det bara att skita i det ;)

Greven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar