Annons

Arrangören förbehåller sig rätten att använda alla foto från arrangemanget!???

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan P

Aktiv medlem
Hej!
Jag tänkte besöka ett arrangemang på en svensk motorbana och kollade lite på arrangörens hemsida. Mitt syfte med besöket var att ta lite bilder som jag förhoppningsvis sen skulle kunna sälja till arrangören eller deltagarna.

På deras hemsida hittade jag denna bestämmelse:
”Generella bestämmelser
• GRC förbehåller sig rätten att använda alla foto samt videoupptagningar, tagna i samband med
arrangemanget”

Kan man göra så, jag har väl upphovsrätten även om jag åker dit där oanmält?! Och därför rätten att sälja mina bilder till vem jag vill…

Eller ska jag skippa det hela och hitta på något annat!?
Har jag överhuvudtaget rätt att åka dit om de står för banhyran?

Hur hade ni agerat!?

Jaa du...

Jag är nog tveksam till att deras sak skulle hålla rent generellt. Betalar du inträde till motorbanan och får en biljett där villkoret framgår? Framgår det någon annanstans, t.ex. vid någon skylt vid banan?

Även om det skulle kunna räknas som ett riktigt avtalsvillkor vid besök på banan så kan man ju knappast förvänta sig att alla ska ha sett hemsidan.
Du kan dock ha problem eftersom du nu bevisligen har sett villkoret på sidan. ;-)

Man kan också fråga sig om det är ett skäligt villkor men jag hinner inte kolla upp såna saker just nu, tyvärr.

Senast ändrad:
Jag tror inte heller att det håller, Nix hade inte tänkt betal inträde, de tar bara betalt från de som skal köra på bana.

Tror inte bestämmelsen framgår någon annanstanns än på hemsidan...

Jag tänker så att jag åker dit tar lite bilder, fixar de i PS och lägger min hemsidesadress tvärs över hela bilden så kan de inte sno mina bilder från webben. Vill de sedan köpa bilderna eller kopior så går det givetvis bra!

Säger de att jag inte får fotografera där så får jag gå hem igen. Bilderna på minneskortet har de väl ingen rätt till!?

En motorbana måste kunna ha ett fotoförbud lika väl som en sportarena eller annan privat ägd byggnad. Men det innebär ju inte att de kan kräva rätten till bilder som tas trots fotoförbudet och det måste ju framgå att det finns ett förbud i så fall.
Om det inte framgår att det är förbjudet att fotografera borde du lugnt kunna åka dit och plåta. Skulle dom bråka så får du i värsta fall gå därifrån. Försöker dom ta dina bilder skall du tillkalla polis tycker jag för det har dom ingen rätt att göra.

Tror inte att de har något emot att man fotograferar men de verkar inte speciellt villiga att betala för de bilder som de vill ha.

Kan bli spännande att åka dit och se vad som händer.

Det är ju deras problem. Vill dom inte betala får dom inte använda bilderna. Case closed.

Tolkar ni inte texten fel?

Är det inte mest troligt att de menar att om de själva tar bilder eller gör videofilmningar av er när ni är där så förbehåller de sig rätten att använda dessa foto/filmer som de vill (dvs: sannolikt för att göra reklam för sig själva).

Jag tycker att det låter som en mycket mer trolig tolkning än alla andra tolkningar. Trots allt, hur ska de få tag på dina foton?

--jalle

Re: Tolkar ni inte texten fel?

JalleS skrev:
Jag tycker att det låter som en mycket mer trolig tolkning än alla andra tolkningar. Trots allt, hur ska de få tag på dina foton?

Kanske när han laddar upp dem på "racingsidan.se" eller någon annan hypotetisk motorcommunity.

Om det är PUL eller namn och bild i reklam de tänker på så har de härmed vunnit VM i kass formulering.

Jag är nog inne på JalleS linje, tolkar texten på samma sätt. Men, som redan kommenterats, formuleringen kunde ja varit liiiite tydligare.

Så kan man nog också läsa texten, jag tolkade rent instinktivt på andra sättet. Blir det problem så kan man ju påstå att man tolkat det som att de har rätt att använda sina egna bilder och det har de väl enligt upphovsrätten ändå!?

Jo, upphovsrätt har de, men den kan inte utan vidare använda bilderna hur som helst. Det är möjligen detta man försöker få till genom sin formulering på hemsidan. Dock är texten väldigt luddigt formulerad och den inbjuder till feltolkning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar