Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arkiveringsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Jens-Afzelius

Avslutat medlemskap
Nu tror jag att jag vet hur jag ska organisera mina bilder. Problemet är att jag hittar inget program som tänker som jag.

När jag tankar över raw bilderna till datorn vill jag katalogisera dom direkt, det funkar ju med dom flesta programmen, problemet är när jag "framkallar" nef bilderna och sparar dom som tiff så vill jag att all data som jag skrev in i negativet ska följa till den framkallade bilden.
Det stora problemet med raw är ju att man får flera filer till varje bild och jag hittar inget arkiveringsprogram som hanterar flera bildfiler som en bild.

Visst vore det skönt med ett program där man kan lägga in negativen och alla bilder som man framkallar från negativet automatiskt arkiveras under samma "post" i programmet.
 
Är en raw-fil flera filer?

Jag hanterar inte raw-filer men har samma problem som du med mina jpg-filer. Jag tar in dem i PS och sparar den filen och så gör jag kanske en tiff och sparar den och så ...

Min lösning är iViewMedia Pro. Jag taggar originalfilen ordentligt, säger åt programmet att skriva ner alla taggar i originalbildfilen. Jobbar med den i PS och när jag sparar den så följer de flesta taggar med (PS har lite hyss för sig). Jag döper den nya filen till samma filnamn som originalet förutom filändelsen. Sedan plockar jag in även denna fil i iViewMedia och när jag söker på filnamnet så kommer alla bilderna upp.

Om jag skulle önska en extra funktion så skulle det vara möjligheten att länka bildfilerna till varandra så jag slipper göra en sökning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.