Det finns många myter och missförstånd om fixering. Processen att överföra de oexponerade silverhalogeniderna till lösliga komplex går i flera steg, varav en del är reversibla. Det innebär att de kan gå "baklänges" när silverhalten i fixlösningen blir för hög. Om reaktionen inte snabbt går till slut får vi höga halter av mellanprodukter som har en benägenhet att adsoberas till barytskiktet, gelatinet och pappersfibern.
Innan snabbfixen fanns löste man det genom delad fixering: 5 min i första badet och 5 min i andra badet (färskt fix). På så vis drev man reaktionen till slut: inga svårlösliga rester kvar i papperet. För att driva ut de lösliga slutprodukterna använder man natriumsulfit (Kodak HCA).
Snabbfix (ammoniumtiosulfat) är dubbelverkande, både ammoniumjonen och tiosulfatjonen fungerar som komplexbildare. Ilford rekommenderar 60 sekunders fixering i Hypam snabbfix (1+4), 5 min sköljning, 10 min Galerie Washaid och 5 min slutsköljning. Den korta fixertiden gör att fixet bara tränger in i emulsionen, därför kan man korta sköljtiderna.
När det gäller film behöver man ta hänsyn till den tid det tar för fixet att tränga in i emulsionen. För Tri-X, FP4 etc räcker dubbla klarningstiden (klarningstiden = den tid det tar för en oframkallad filmbit att bli genomskinlig). Kodaks T-Max-filmer innehåller silverjodid, som komplexbinds långsamt, och fixtiden är där 5 min i snabbfix.