Annons

Arkitekturfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

sagoland

Aktiv medlem
Håller precis på att köpa en 1D. Snabb som attan är den, vilket egentligen är ganska onödigt då jag mest fotar arkitektur.

Men frågan är, vilken utrustning skulle ni rekommendera till ovanstående kamera för arkitekturfoto?

Då jag är en någorlunda fattig student har jag förstås svårt att finansiera tilt/shiftoptik och liknande. Det kanske får bli framöver.

Vad behöver jag, förutom nyfikenhet och glatt humör?

neh jag var lite seriös faktiskt :)

du använder "perspective crop tool" (vet inte vad den heter på svenska)
och då kan du ju dra i varje hörn individuellt och då gör du så att sidlinjena är parallella med byggnadens sidor. Sedan drar du ut dessa till "bilddukens" sidor och på så sätt har du rätat upp dina inåtgående fasadsidor. Självklart får du ju lite sämre resultat eftersom tekniken går ut på att "stretcha" bilden en aning ut mot kanterna om du tycker det är godtagbart eller inte avgör du ju själv men det är ju mycket billigare än att införskaffa en PC lins :)

Helst: 5D/1DsmII/1Ds + EF 24mm tilt&shift

1D funkar ju finfint!! Härliga filer ifrån den!

Som enda optik till den hade jag valt ett fast 35mm.

MVH Niclas,

Tackar!

Ska förstås testa funktionen i photoshop, om den kan ersätta ett objektiv för 10000 så kan det ju vara värt några minuters lekande.

Niclas, 35mm. Kan mycket väl vara så, ska testa att plocka på ett sådant på kameran nästa gång jag kommer åt. Man behöver alltså inte något särskilt vidvinkligt? Kanske bara blir fult i linjer och sådant?

Trodde faktiskt inte att jag skulle få sådan respons på tråden. Kul!

Smak och behag,, men främst beror valet av brännvidd på vad man egentligen vill med sina bilder.

Jag personligen föredrar 35mm framför 28mm & 20mm. Men det är ju jag. Med 35mm på 1,3/1,6 crop så får man också utsnitt på "gruppen" om man står riktigt nära..

Vad vill man ha med i bilden,,?

Ofta så vill jag nog ha utsnitt av artiserna ,, då är ett 135 f/2 ett bra val..

Till generella konsertbilder så hade jag valt ett 85mm 1,8 USM. (+ ett 35mm i väskan!)

Men detta är ju jag, som sagt:)

MVH Niclas,

ANNONS