Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

arkitektur

Produkter
(logga in för att koppla)

halvarjansson

Aktiv medlem
hur är utrustningsläget för arkitekturfotograferna numera?

är bänkkameran fortfarande ett måste för arkitektfotografen?

eller klarar dom sig numera med en fullformatskamera och ett tilt/shift-objektiv? eller är det fortfarande för dåligt med detaljer i bilderna med sådan utrustning?

är medveten om att många kört med hasselbladskamera bl a. men räcker negativ på 6x6 för arkitekturfotografi?

nu utgår jag från att man har en bra scanner också då om man fotar film såklart.

men vad tror ni?

Arkitektur foto

Nikons nya objektiv kommer att ge nya möjligheter som vi aldrig haft innan, eftersom vi kommer att ha möjligheten att fota i automatläge.

Det blir snabbare,spontanare och vi har en bildrevolution igen
Jag köper så fort resurserna tillåter.

Från en hängiven NIKONÖR mvh LOBA

Räcker det inte med "Transform Perspective" i PS för att räta ut linjerna vid vidvinkelfotografering av en byggnad?

Tilt/shift har väl funnits hur länge som helst? Vad är det som är så revolutionerande?

Zewrak skrev:
Du ser väl i viewfindern hur det blir? Vad ska du mäta? Menar du "landskapsprogram" eller? ;)
jo man ser vad som blir MEN kameran mäter HELT fel i tilt eller shift, alltså måste du fotografera i manuelt läge . Jag vet inte hur nikon har klarat av att ha ljusmätning med tilt/shift men det är vad som sägs Det har aldrrig funnits för.

Loba skrev:
jo man ser vad som blir MEN kameran mäter HELT fel i tilt eller shift, alltså måste du fotografera i manuelt läge . Jag vet inte hur nikon har klarat av att ha ljusmätning med tilt/shift men det är vad som sägs Det har aldrrig funnits för.

Där ser man. Kanske inte så mycket revolution då :). Men det är säkert bra för de som har bråttom och ska fota husen innan de springer iväg, kan ju vara bråttom ibland så att man inte hinner med manuellt menar jag.

;^)

nikons tilt/shift i all ära. men räcker upplösningen på d3:an eller d700:an t.ex?

ett storformatsblad måste ju vara det ultimata att använda för att få fram alla detaljerna i arkitekturen. men kostnadsmässigt är det inte särskilt optimalt kanske.

sen finns ju även mellanformatskameran fuji gx680, där man borde kunna pressa fram en hel del ur filmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar