Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arkitektur/Naturbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

knapsack

Guest
Hej,

jag hade tänkt att ge mig in på arkitektur och naturbilder i en fotokurs jag läser.

Är det någon som har några nybörjartips på antingen
arkitektur eller naturbilder?
Läsvärda böcker?

Tacksam för alla svar,

Mvh Andreas

Ett hett boktips om naturfotografering helt klart Terjes bok "Med naturen som fotomotiv" som finns på ScandinavianPhoto (199:) och http://www.adlibris.se (179:), tar upp det mesta som man behöver veta inom ämnet med mycket bra bilder, och inte minst en stor källa till inspiration!

/Malm

->

Tack för tipset. Jag ska kolla upp den boken.

Jag glömde att säga att jag bara kommer att fotografera i svart/vitt.

Ville bara säga att det låter mycket trevligt att du känner för att ta naturbilder i svartvitt. Det ser jag fram emot att få se!

Är själv inne på främst naturbilder i svartvitt. Även till viss del arkitektur, reportage och porträtt av människor i sin naturliga miljö.

På biblioteken kan du säkert hitta böcker om svartvit fotografering. Men just svartvit natur-/landskapsfotografering är nog svårare. Jag känner inte till någon litteratur som enbart är inriktad på det. Hade varit kul om någon vet om det finns en sådan bok som inte är allt för gammal!?

Men i stort går det nog bra att även läsa böcker som mest tar upp naturfoto för färg. Mycket är väl trots allt likadant!? Det som jag främst tror är viktigt att känna till när det gäller att ta svartvita naturbilder är vetskapen om färgernas omvandling till gråtoner. Även att söka enkla och tydliga former i sina motiv tror jag är viktigt. Risken finns annars att elementen i bilden "flyter ihop".

Men en separat bok som tog upp detta hade inte varit dumt!

/JP

Om det är svartvita naturfotografier du ska ta så får jag nog lov att rekommendera dig att kolla upp Ansel Adams om du söker inspiration och ideér, det finns nästan hur mycket som helst med honom på Internet men ett guldkorn är http://www.anseladams.com

Det finns även ganska många fotoböcker om just Adams, tyvärr så är dom i regel ganska dyra men om man kan beställa från t.ex amazon.com så klarar du dig ganska hyffsat.

Boken Landskapsfotografering skriven av Pär Lundqvist är en jättebra bok. som titeln anger är det mycket landskapsbilder och Lundqvist gillar svartvitt...

Jag hittade min bok på antikvariat men jag har hört att den finns som nyutgåva.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar