Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arkitektur i Sydost?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Hej! Skulle vilja ha tips på objekt för arkitekturfotografering i sydöstra Sverige. Har bl.a varit i Växjö som har en del magnifika funkisbyggnader men jag skulle vilja ha tips på fler ställen och kanske främst modern arkitektur, gärna med lite djärva former och vinklar?
Hälsn, Nils!

Kolla i Kalmar

Om bostadshus är intressant så har du en härlig blandning av gammalt och nytt på Varvsholmen i Kalmar. En gammal varvsmiljö med tegelbyggnader blandat med nybyggda lägenheter och radhus.

Listers härads tingshus i Sölvesborg av Gunnar Asplund:
http://www.yndegarden.solvenet.se/stadsvandring/tingshus.html

Pataholm söder om Mönsterås är inte funkis eller modernt på nåt vis alls men rätt trevligt ändå:
http://w1.499.telia.com/~u49905257/

Simpevaps kärnkraftverk vid Oskarshamn är kanske inte heller "funkis" men kanske arkitektoniskt intressant även för andra än mig. Enligt guiden i utställningen där är det dessutom inget fotoförbud som det var förr.

Bodafors kyrka av Ralph Erskine:
http://www.erskine.se/projekt70tal.htm

Den moderna kyrkan i Charlottenborgsormådet i Motala finns det lite kul vinklar på om man råkar ha vägarna förbi.

Bomässeområdet i Malmö är jag väldig förtjust i fast det kan väl knappast kallas sydöstra Sverige.

Annars håller jag med om att Varvsholmen i Kalmar är trevligt. Jag var där i fjol sommar och hade gärna flyttat dit men det ligger nog en "aning" över mitt prisläge :)

Tyvärr är Sverige lite halvtomt på riktigt intressanta moderna hus, tycker jag. När en lokal konsthall, Saltarvet, på Skaftö här i Lysekils kommun ville bygga en paviljong så fick dom Gert Wingård som arkitekt. Han ville använda CorTen-stål till fasaden, d v s stål som själv bygger upp ett skyddande oxidskikt ungefär som aluminium. Stålet är rostigt djupt rödbrunt när det har "mognat" och är fantastiskt vackert. Vår stadsarkitekt meddelade dock att här skulle det inte vara nån ***** rost inte. Suck...

Kanske inte Sydöstra delen av landet men i alla fall.......Gyttorp ca 3,5 mil norr om Örebro där är Hela centrum ritat av Ralph Erskine. Kolla på www.nora.se under turism och Gyttorp. Gyttorps Centrum har dessutom fått Europa Nostra för sin unika miljö. Nora har fått Europa Nostra för det nya församlingshemmet och för veteranjärnvägen och pershyttans gruvby!

Lycka till!

Tackar för alla fina tips! Varvsholmen ska jag nog försöka åka till och Sölvesborg är ju också ganska nära från L-bo. Vid Pataholm har jag varit och där finns en del intressant, även om det inte är funkis direkt. Bodafors kyrka verkar helt klart intressant. Ralph Erskine är en av mina favoriter liksom Oscar Niedermeyer. Var i Gyttorp och tittade i samband med en orienteringstävling förra året men fick inte så mycket bilder då eftersom tiden var knapp. Ska ta tillfället så fort det erbjuds framöver om man är i närheten. Hälsn, Nils.

Hade gammal (1700-tal)bebyggelse varit intressant hade jag kunnat tipsa dig om att åka till det marina världsarvet i Karlskrona och titta runt på Björkholmen och Västerudden m. fl. platser där. Men det är ju ingen idé eftersom det skall vara modern arkitektur. Sådan finns väl på sätt och vis på Stumholmen där de hade bomässa -99 eller så. Men detta är väl knappast intressant?
Us

Jo Karlskrona känner jag till eftersom jag låg i lumpen där vid Flottan. Stumholmen har förändrats en del sedan jag gick vakt där på helgerna vid slutet av 1970-talet och där finns nog en del objekt. Brukar ta en tur dit på sommaren och då brukar det bli lite tid för fotografering också.
Tack för tipset!

ANNONS