Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Argh.. revision HJÄLP.NU!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Okej, så nu vill skatteverket titta lite på lilla mig. Känns bra att man har hela 5 arbetsdagar på sig att komma in med uppgifterna... Tog bara 5 dagar från deras kontor till min brevlåda.

Det är inventarierna som det är "problem" med..och jag förstod nästan att det skulle bli så..

Jag har köpt en del inventarier från Tyskland. En kamera och två objektiv, Frågan är här, hur man bokför dessa. Ska man först bokföra dessa på 4058 (inköp varor EU) och sedan göra en överföring till 1220 (inventarier) ?

arghhh, panik, måste jag ha bokfört mig som har hobbyfirman med riktiga "bokföringsposter" 1220 etc. Jag har kört enkelt excelblad med ink utg samt ing moms o utg moms + inventarier samt dess avskrivingssystem. Torskar man med sådant system eller funkar det? Litet företag <50kkr/år. Inte mer än max 50 poster/år. Vad tror ni?

Jag har något sådant i min firma och de vill ha in utdrag ur huvudboken. naturligtvis kan jag skicka in mina excel-ark ;) Men jag kan riktigt se hur de kokar då ;)

Kan inte den frågan om konteringen, men flikar iaf in att skatteverket brukar vara snälla.. Så länge du gjort avskrivning på inventarier över några år (om det inte är godkänd direktavskrivning.)

Jag har åkt på revison två gånger och det enda som hänt är att de inte godkänt något direktavdrag ett år typ. Det förklarade de pedagogiskt hur det skulle in i stället och hur nästa års avskrivning för det skulle se ut. Ingen skäll direkt alltså.

(men jag tycker ändå det är värt att inte bry sig själv längre.)

Man gör så här:

En inventarie dvs något man inte kan skriva av direkt. en sak som varar i mer än tre år och kostar över 5000 exkl moms.
dvs allt som kostar mindre än 5000 exkl moms bokför man INTE på inventarier utan tex 5410 förbrukningsinventarie och drar av hela beloppet samma år

inköp från annat EU-land tex tyskland
beroende på om man betalar direkt eller på faktura

2440 leverantörskuld Kredit 5000
1220 inventarie Debet 5000
2615 utgående moms EU (beräknad 25%) Kredit 1250
2645 ingående moms EU(beräknad 25%) Debet 1250

När du sen betalat räkningen:

2440 levskuld D 5000
1930 check K 5000

om EUR kursen ändrat uppåt:

2440 levskuld D 5000
1930 check K 5500
7960 Valutakursförlust D 500

eller neråt:

2440 levskuld D 5000
1930 check K4500
3960 valutakursvinst K500

Om du betalar direkt

1930 bank/checkkredit Kredit 5000
1220 inventare D 5000
2615 utgående moms EU K 1250
2645 ingående moms EU D 1250

Tänk på att säljaren i EU ska ha dragit av momsen för sitt land.

5000 gäller små företagare

att tänka på är att tex en ny dator ränkans som inventarie
MEN!! programvaror tex CS2 får skrivas av direkt genom att boka hela kostnaden på 6110 kontorsmaterial eller 5420 programvaror
trots att det kostar betydligt mer än 5000 exkl moms. (Allt verifierat hos skattemyndigheten)

hur man sen delar gör avskrivningen är lite olika men det enklaste är på 5 år dvs 20% per år

finns massor att mixtra med där men det får väl bli en senare fråga...

lycka till
Markus

Stort tack Markus.

Okej, så att man för in på inventariekto oavsett var man köper.. och sedan förstås moms in/ut som du skriver.

Toppen..

Fast en fråga kvarstår.. Ett objektiv som kostar 4800 kr beräknas ju ha en längre livslängd än tre år, men kostar mindre än 5000. Ska den då bokföras som korttidsinv. 5410 ändå?

Jeppe skrev:
Stort tack Markus.

Okej, så att man för in på inventariekto oavsett var man köper.. och sedan förstås moms in/ut som du skriver.

Toppen..

Fast en fråga kvarstår.. Ett objektiv som kostar 4800 kr beräknas ju ha en längre livslängd än tre år, men kostar mindre än 5000. Ska den då bokföras som korttidsinv. 5410 ändå?

Nja, man kan faktiskt välja, man kan se det på två sätt.
1. objektiv är bara en del av en kamera utrustning, så man kan se den i det större sammanhanget. och då är det en självklar inventarie.
2. som en separat inköpt sak kan man skriva av den direkt efter det är under 5000.

Frågan är hu man ligger till skattemässigt. finns det behov av att minska sitt resultat på kort sikt. bokför som förbruknings inventarie.
Vill man fördela det på längre tid, som inventarie.

Sen finns det andra skatte tekniska saker som över/under avskrivningar och perodiseringar.

Tänk på att göra en inventarie förteckning med inköpsår och inköp och ackumulerade avskrivningar separat för att kunna hålla isär alla prylar efter några år. Och att ha så få saker som inventarier gör det hela lite enklare :)

Tänk även så här: (det gör skattemyndigheten) Har jag tjänat in objektivet i år? om nej, lägg det som inventarie. annars inte. Alla kostnader och intäkter ska höra till rätt år., Det är igentligen poängen med avskrivningar på längre tid.

Tillägg för de som inte var med på momsen.

Momen ska höra till rätt land. Tyskland har 16% moms, som betalas om man köper som privatperson.
tyska företag drar av 16% i tyskland.

Samma sak som här i sverige. dock har vi 25%.

Men nu kommer det roliga.

Som företagare får man dra av momsen då det gäller inköp till företaget, lite undatag finns som bilar, och leasingrylar ingen eller halva momsen osv. men sak samma.

Som Svensk företagare ska man INTE betala tysk moms. (Det går att få tillbaka den, men är lite krångligt, man får vända sig till "tyska momsverket" minns inte vad det heter). Nå väl, men momsen måste redovisas på något sätt. det är därfön man bokför EU moms både ingående och utgående, summa blir 0, Men dessa siffror ska med på Skattedeklarationen.
Däremot när man köper från tex USA, så betalar man svensk moms via transportbolagets moms/tull/frakt faktura. Att tänka på då är att alla avgifter även tull och frakt mm ska räknas in i priset på inventarien. momsen blir som vanligt.

Senast ändrad:
När jag var egen företagare köpte jag all bokföringshjälp av en bokföringsfirma med aukt revisor.
Det var ren vinst, min kostnad för deras hjälp var lägre än den ökade âterbetalningen jag fick varje âr.
Sâ, gâ och skaffa dig en bra bokföringsfirma!

Tack för ännu ett bra svar. Mjo, momsen från EU har man koll på (i varje fall jag). Det var mer alla dessa konton som finns för diverse inköp från annat EU-land som ställde till det :)

Men nu balanserar debet och kredit ivf :)

Så nu ska man bara kopiera lite fakturor och posta allt till skatteverket....

snakehult skrev:
Tänk på att göra en inventarie förteckning med inköpsår och inköp och ackumulerade avskrivningar separat för att kunna hålla isär alla prylar efter några år. Och att ha så få saker som inventarier gör det hela lite enklare :)
Då vill jag slå ett slag för metoden med s.k. "Restvärdesavskrivning", som man som liten enskild företagare kan utnyttja. Alla inventarier behandlas som "klump" och skrivs kontinuerligt av med 25% per år. Köp och försäljning av inventarier adderas/subtraheras bara löpande till/från den totala "klumpsumman". Mycket enkel och bra metod, och man slipper allt "tjafs" med separata inventarielistor och ackumulerade avskrivningar på alla individuella inventarier.

Ja, det verkar enklare. Citerar ur ett mail jag fick från skatteverket i samband med en fråga jag hade:

"Vilken typ av avskrivning man gör beror på hur du deklarerar. Om du har en
enskild firma som avslutas utan bokslut på blankett N1 kan du bara använda
restvärdemetoden. Detta innebär att du gör värdeminskningsavdrag med 25% av
restvärdet (=förra årets utgående restvärde + årets inköp).

Avslutar du sin verksamhet med bokslut kan du använda räkenskapsenlig eller
planenliga avskrivning."

//Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar