Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arggg.. buckla på motljusskyddet på mitt 300:4 L!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengus

Aktiv medlem
Arggg.. buckla på motljusskyddet på mitt 300:4 L! Det vita shabraket längst ut på objektivet...

Någon som har någon ide hur man kan fixa till en buckla på motljusskyddet. Det är gummiringen längst ut som fått sig en kyss så att motljusskyddet inte går att dra ner i max. Vågar man ta en tång och bända lite? Någon som fixat något liknande förut?

Mvh
BAW<<<
 
Materialet i motljusskyddet är aluminium så det är nog bara att rikta försiktigt. Upprepad böjning kommer säkert att ge sprickor, men en gång ska nog inte vara något problem.

Ett tips är att motjusskyddet endast är fasttrycket i gummiringen nertill som man skruvar på när man drar ut det. Lossar du skyddet där så har du ett löst rör att jobba med och behöver inte vara rädd att skada objektivet.
Det bästa borde vara att försiktigt knacka ut bucklan med en kulhammare. Tänger brukar ge tråkiga repor.
 
Innan du börjar banka med hammare så skulle jag prova att rulla/pressa insidan av skyddet på en rund stav med ca halva radien. Mycke kan göras genom att bara pressa, och det blir betydligt mindre märken efter en sådan behandling.
Al är ganska mjukt, en slå med en plasthammare och lägg en gummiduk över städet så slipper du färgslitage.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.