Annons

Archos Gmini 220

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje2

Aktiv medlem
Sommaren börjar närma sig med stormsteg och jag behöver ett "portabelt minne" innan slutet på maj.

Alla varianter där man måste köpa en CF-adapter (ipod, etc) har jag valt bort, alla som är stora och/eller har dålig battertid har också försvunnit ur min lista. Och eftersom >3500kr inte är aktuellt så finns det bara Gmini (med en lite skärm) kvar.

Jag har läst en massa trådar här på fotosidan, men de flesta inläggen baseras på "internettester". Jag hoppas att någon som har gmini 220 kan svara på följande frågor:
1. Hur är den verkliga batteritiden?
2. Vad är det för slags laddare som följer med?
3. Är den stor och tung?
4. Klarar den 100-240v?
5. Hur lång tid tar det att tanka över ett 512 mb ultra2 resp 512 8x?
6. kommer det med en väska till gminin?

Mvh
Jojje
 
Hejsan!

Jag beställde en Gmini 220 idag från webhallen .Så vitt jag vet följer det inte med nån väska, det finns en väska att köpa extra från archos.com dock.

Om du vill så kan jag recensera den här på fotosidan så fort jag får den. Vad jag läst på nätet (recensioner) så ska batteritiden vara ungefär 8 timmar (spelandes musik).
 
Har nu skrivit en liten recension på Gmini'n. Kanske lite kort.

För att svara på frågorna i denna tråd:

Laddaren som följer med är en vanlig klumpig "wallwart". Den är pytteliten och inte alls så tung, jag hade den i bröstfickan på min fleecejacka utan problem. På laddaren står det 110-240V och nej, man får inte med en väska.
 
Tackar Daniel,

Nu vet jag att det är en sådan jag bör köpa.
I recensionen skrev du att gminin kostade 3000kr hos Webhallen. Var det rea när du köpte? Eller har priset gått upp lite. (3295kr)

mvh
Jojje
 
Jag hänger på här och slänger in en fråga till: hur snabbt läser den ned data från CF-kort till hårddisk? Jag har en 1 GB microdrive och vill inte sitta och vänta i 15-20 minuter när man tankar av bilderna...
 
jojje2 skrev:
Tackar Daniel,

Nu vet jag att det är en sådan jag bör köpa.
I recensionen skrev du att gminin kostade 3000kr hos Webhallen. Var det rea när du köpte? Eller har priset gått upp lite. (3295kr)

mvh
Jojje

Nja, har lite kontakter där, så jag fick lite rabatt. :)
 
alcedo [E.F.S] skrev:
Jag hänger på här och slänger in en fråga till: hur snabbt läser den ned data från CF-kort till hårddisk? Jag har en 1 GB microdrive och vill inte sitta och vänta i 15-20 minuter när man tankar av bilderna...

Har ingen microdrive själv, men jag kan göra ett ovetenskapligt test lite senare i eftermiddag med ett Sandisk UltraII 256MB.
 
alcedo [E.F.S] skrev:
Jag hänger på här och slänger in en fråga till: hur snabbt läser den ned data från CF-kort till hårddisk? Jag har en 1 GB microdrive och vill inte sitta och vänta i 15-20 minuter när man tankar av bilderna...

Jag har en gmini 220 väntandes på posten köpt från webhallen. Så jag kan testa och se hur lång tid det tar för att föra över bilder från min 1 GB IBMmicrodrive.
 
Nej men tjena Fredrik, så du vill också ha en sån här pryl?

Funkar objektivet bra förresten?

/Jojje
 
jojje2 skrev:
Nej men tjena Fredrik, så du vill också ha en sån här pryl?

Funkar objektivet bra förresten?

/Jojje
Japp, tänkte jag skulle skaffa en lagringsenhet till semestern i sommar. Kommer ju inte alltid att ha daglig tillgång till dator... Jag har tittat runt en del och det lutar just nu åt en ImageTank G2, p g a att den verkar ganska snabb. Det tar ju ett tag att tanka av 1 GB, så jag vill minimera den tiden.

Objektivet tillbringar mycket tid på kameran. Laddade upp första bilden till fs som är tagen med det igår (finns här). Funkar finfint :eek:)
 
Jag äger en Archos Gmini 220 och nu när jag testade den så tog det nästan 6minuter att föra över ett fullt 256MB-kort (SanDisk) med RAW-filer till Gmini220, och det tog 18 sekunder att tanka över det till datorn sen.

//Johan
 
Är helt grön på dig foto och den tillhörande tekniken. Jag är dock på väg att köpa både dig.kamera och Mp3spelare så Gminin ser mkt intressant ut.

Kan man flytta filer fram och tillbaka mellan datorn och Archosen precis som en vanlig hårddisk?

Bonusfråga:
Jag har en gammal risig laptop med två kortplatser (varav ett används för nätverkskort) - kan jag trycka in tex ett firewire eller USB2 kort i den andra kortplatsen? Jag har i dagsläget bara vanlig USB(1) och har förstått att det lär bli rätt segt att tanka över bilder annars
 
erhu skrev:
Jag har en gammal risig laptop med två kortplatser (varav ett används för nätverkskort) - kan jag trycka in tex ett firewire eller USB2 kort i den andra kortplatsen? Jag har i dagsläget bara vanlig USB(1) och har förstått att det lär bli rätt segt att tanka över bilder annars
Javisst. Det finns också kortadaptrar så du kan stoppa in minneskortet direkt i kortplatsen utan att behöva släpa på en kortläsare. Kostar ungefär en hundring. De är snabbare än USB 1 men tyvärr inte lika snabba som USB 2 om du inte hittar en sån här.
 
erhu skrev:
Är helt grön på dig foto och den tillhörande tekniken. Jag är dock på väg att köpa både dig.kamera och Mp3spelare så Gminin ser mkt intressant ut.

Kan man flytta filer fram och tillbaka mellan datorn och Archosen precis som en vanlig hårddisk?

Bonusfråga:
Jag har en gammal risig laptop med två kortplatser (varav ett används för nätverkskort) - kan jag trycka in tex ett firewire eller USB2 kort i den andra kortplatsen? Jag har i dagsläget bara vanlig USB(1) och har förstått att det lär bli rätt segt att tanka över bilder annars

Svar: Ja, och Ja.
:)

hils
Mats
 
ztibbe skrev:
Nu har jag provat att föra över 1 GB RAW-filer och det tog ca: 25 min. Långsamt?! men har man mer än 1 kort så kan man ju plåta medans gminin tankar.
Mmm... Gmini stryks från min lista. Det ska ta ca 6 minuter att få över 1 GB från kort till hårddisk i ImageTank G2, så det känns som om jag håller mig till det valet.

Tack för infon!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.