Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arca-Swiss Z1 eller Really Right Stuff BH-55 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zaphi

Aktiv medlem
Jag har läst på mycket om dessa två kulleder nu och det finns MYCKET info på nätet, bland annat på http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Arca-Swiss-Monoball-Z1-Ballhead-Review.aspx

Jag skulle dock även vilja kolla läget vad ni svenska användare har för erfarenheter kring dessa två? Tyvärr verkar de ju inte gå att klämma på i någon butik i Sverige eftersom de helt enkelt inte säljs här.

I princip säger de flesta att A-S Z1 är en bättre kulled på grund av att den är elliptisk att den även är helt "hackfri" i sina rörelser även då den är relativt hårt åtspänd. RSS BH-55 däremot verkar ha ett mycket bättre system med snabbfästen på grund av att de har modellspecifika kameraplattor. En del rekommenderar därför att helt enkelt köpa en Z1 med skruvplatta och fästa en RSS snabbplatta på där. Det verkar dock lite mekkigt tycker jag och då får man ännu ett ställe där något skall skruvas på, vilket kan leda till vridningar etc.

A-S Z1 är även ganska mycket lättare (200g), vilket är en fördel. Trots detta kan den belastas mer än BH-55.

Så nu vet jag inte riktigt hur jag skall göra. Skall jag helt enkelt välja en och beställa den eller skall jag köra med någon slags kombo. Vad säger ni som har erfarenhet av en eller bägge av dessa? Speciellt intresserad är jag av hur ni som kör Arca-Swiss Z1 upplever att deras snabbfästen och kameraplattor fungerar vad gäller trygghet i fästet samt vridningar i plattorna.

Jag skulle uppskatta all info jag kan få.

Jag har aldrig känt hackighet i min RRS BH-55. Däremot har jag känt Arca Swiss som nypt fast, men det var kanske en äldre modell.
RRS har en riktigt bra friktionsinställning.
Nu använder jag inte RRS egna snabbfästen och plattor, utan har köpt RRS kulled med Optipods snabbfäste från Optipod. Lite dyrare, men o så bra. Sen beställer man specifika plattor för vad man har för utrustning.

Hej på er. Jag själv har en Arca-Swiss Z1 med snabbfäste som jag köpte från BH i New York. Jag har haft den sen i vintras och använder den till Nikon D700 monterad på ett stabilt Gitzostativ. Min erfarenhet är bara god, otroligt stabilt med en underbar friktion i kulleden. Jag kan inte uttala mig om RRS-kulleder då jag ej provat dessa men kan varmt rekomendera Arcan. Varför jag valde Arcan framför RRS är för att den gick att handla på BH och därför lättare och få med sig hem, mig veterligen måste du beställa RRS direkt från leverantören. Jag ångrar absolut inte mitt val. Vill du titta på min Arca får du höra av dig, bor också i Göteborg. Fredrik

Jodå, RRS finns i Sverige!

Jag ..... Tyvärr verkar de ju inte gå att klämma på i någon butik i Sverige eftersom de helt enkelt inte säljs här....

YFO säljer numera Really Right Stuff och jag förmodar att de har grejor hemma för demonstration.

Jag har RRS' mellankulled ("BH-40" tror jag den heter) och den är rena drömmen att använda, den nyper eller kryper inte utan är mjuk och extremt stadig.

Satsa på Optipods eller RRS snabbfästen och L-skenor (eller annat som är Arcakompatibelt) så får du ett slagbart stadigt system.

Använder bla BH55 och är grymt nöjd men Arca's är säkert lika bra vilken du än väljer så lär du bli nöjd!

Kul att någon säljer RRS i Sverige, även om ca 3300 mot 5300 ex moms i Sverige avskräcker lite, när det är så lätt att importera själv. Höjer även ett varningens finger för YFO, de har feta ekonomiska problem och ligger i rekonstruktion dvs en av tingsrätten utsett förvaltare sköter verksamheten idag, så om de inte har den på lager och du kan få den i handen direkt betala inte en krona i förskott!

Ni som använder Arca Swiss plattor, upplever ni att de sitter som berget på kamerahuset utan tendens till vridning? Mina gitzo-plattor som jag har idag vrider sig en hel del, de är svåra att dra åt riktigt bra utan att anvnda verktyg, och man vill ju inte direkt dra åt så det spricker heller. På så vis måste ju RRS och Optipod plattorna vara bättre eftersom de r modellspecifika...

Fredrik, jag kommer gärna och klämmer lite på din boll :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar