J. S-g.
Aktiv medlem
Med anledning av Diane Arbusutställningen Revelations i USA har det förekommit en del bra artiklar om Arbus i publikationer som New York Times Magazine (Arthur Lubow), New York Review of Books (Janet Malcolm) och i New York Times. Dessa har för första gången fått mig att ta en närmare titt på Arbus bilder, så som de presenteras i den klassiska Aperturemonografin.
Nu skall sägas att jag betraktar dem oberoende av deras eventuella fotohistoriska betydelse och oberoende av varje biografisk läsning som Arbus utsatts för. Som bilder. Inget mer.
Och som bilder ser jag snarast något som inte lyckas skapa intimitet och empati. Som exotiserar sina motiv. Som bygger på distans snarare än närgånget inkännande. Som snarare marginaliserar motiven än mer, genom sättet de reproduceras på, än vad de från början troligtvis var.
Det är därför inte så märkligt att de bilder som imponerar på mig är den andra sidan av Arbus. Den sidan som producerade bilder som Girl with a cigar in Washington Square Park, N.Y.C. 1965 och A family on their lawn one Sunday in Winchester, N.Y. 1968.
Den sidan av Arbus som ofast får störst uppmärksamhet, den jag finner brista i empati till förmån för uttrycklig exotisering, tycker jag skulle ha tjänat oerhört på att ha något av den närhet och jämställdhet man finner i Nan Goldins bilder, för att ta en fotografisk liknelse.
Vad säger ni? Hur läser ni Arbus? Kan ni övertyga mig om att jag har begått en orimlig läsning? Eller finns det till och med någon som känner likadant? Gör jag kanske fatalt fel redan från början, i min utgångspunkt från det dokumentära?
Nu skall sägas att jag betraktar dem oberoende av deras eventuella fotohistoriska betydelse och oberoende av varje biografisk läsning som Arbus utsatts för. Som bilder. Inget mer.
Och som bilder ser jag snarast något som inte lyckas skapa intimitet och empati. Som exotiserar sina motiv. Som bygger på distans snarare än närgånget inkännande. Som snarare marginaliserar motiven än mer, genom sättet de reproduceras på, än vad de från början troligtvis var.
Det är därför inte så märkligt att de bilder som imponerar på mig är den andra sidan av Arbus. Den sidan som producerade bilder som Girl with a cigar in Washington Square Park, N.Y.C. 1965 och A family on their lawn one Sunday in Winchester, N.Y. 1968.
Den sidan av Arbus som ofast får störst uppmärksamhet, den jag finner brista i empati till förmån för uttrycklig exotisering, tycker jag skulle ha tjänat oerhört på att ha något av den närhet och jämställdhet man finner i Nan Goldins bilder, för att ta en fotografisk liknelse.
Vad säger ni? Hur läser ni Arbus? Kan ni övertyga mig om att jag har begått en orimlig läsning? Eller finns det till och med någon som känner likadant? Gör jag kanske fatalt fel redan från början, i min utgångspunkt från det dokumentära?