Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetssätt vid utomhusfoto med studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag är ganska ny på detta och vill bli bra på att använda blixt utomhus. Därför gör jag ett försök att samla på mig kunskap utifrån den erfarenhet NI har som fotograferar modeller utomhus med studioblixtar. Olle Carlsson har en mycket intressant artikel här på FS. Men jag är främst ute efter praktiskt arbetsmetodik som t.ex...

LJUSMÄTNING - Hur ljusmäter du i förhllande till det befintliga ljuset? (upplättning/ljussättning) Använder du dig av en bra tumregel för att snabbt jobba fram en bra balans i ljuset? Hur tänker du?

TILLBEHÖR - Reflektor, softbox, ringblixt. Vad använder du helst- och när, för att uppnå en speciellt effekt? (upplättning/ljussättning)

ANNAT - värdefulla tips? bra placeringar? att tänka på?

Samla era bästa erfarenheter utifrån att använda blixten/blixtarna utomhus!

Mvh //Peter

Hmm, inte lätt att komma på allt som rör location-plåtningar. Här är några snabba tankar:

Jag gillar lite underexponerad miljö när jag plåtar med studioblixtar ute, det gör att huvudmotivet står ut lite mer från bakgrunden. Den klassiska "Sunny 16"-regeln ger då (om det nu är soligt ute):
tid = iso ger bländare 16
alltså vid iso 100 får man tiden 1/125 (nära nog samma som 100) och bländare F16. Eller kombon 1/250 och F11, det ger ju samma ljusinsläpp.

Är det inte soligt ute får man släppa in mer ljus för att inte underexponera för mycket. Då väljer jag hellre en större bländare framför längre tid.
Sen är det bara att ställa in blixten efter bländarvärdet. Numera så vet jag ungefär hur inställningen ska vara för att få t ex F11.

Vad gäller tillbehör så kör jag nästan bara på softboxar, ibland i kombination med reflexskärmar. Vill man ha extra "stuns" i bilderna kan man köra utan de där mjölkvita dukarna på softboxen. I starkt solsken kan det ge bättre resultat, men det beror ju lite på vad man vill ha för effekt.

Andra tips? Tja, har du mycket grejer (belysnings- och kamerastativ, softboxar, mm) så köp en riktig stativväska. Jag har en Tenba-väska som jag köpte för ett tag sen och den gör det grymt mycket lättare att hålla ordning och se till så att allt kommer med hem.
Sen är mitt bästa tips: ha med vatten. I massor.
Inget pajar en bra fotografering som uttorkning och huvudvärk... :)

Intressant...

Du kör blixtljuset efter känsla förstår jag... Efter vad du tycker ser bra ut efter erfarenhet. Det måste ju vara det bästa såklart... Det är svårt att mäta blixtljuset sålänge allmänljuset är mycket starkare tycker jag. På min mätare kan jag mäta mängden blixt i % i förhållande till befintligt ljus. Man får väl lära sig vilken procent som man ska jobba efter för ett visst behov om man snabbt vill mäta fram en exakt uppsättning...

Det stora problemet som jag ser det är att just kunna jobba med snabb upplättning utan att behöva tänka för mycket eller att få varierande resultat. Men det är väl erfarenhet som allt annat...

Tenbaväskan som du har köpt... Är det den som heter typ "wedding...." nånting? Jag måste ha en väska och har blivit rekommenderad just den. Eller kan du rekommendera en annan?

mvh /Peter

Ja, det har blivit så att man vet ungefär hur mycket effekt på blixtarna som krävs beroende på det befintliga ljuset. Men det är alltid ett viss injustering som krävs. I de lägena använder jag histogrammet på kameran (i kombination med bildförhandvisningen) för att kolla så att jag ligger rätt.

Köpte en ljusmätare för några år sedan (en Minolta). Den har jag använt två gånger tror jag...

Hur menar du med "snabb upplättning"? Studioblixtar utomhus har ju många fördelar, men snabbhet (och smidighet för den delen) är inte en av dem, tyvärr... Beroende på vad du använder för ljusmodifierare (softboxar mm) kommer du alltid behöva justera en del i början av en fotografering. Ljuset kanske inte ligger helt rätt eller du behöver använda en större softbox mm mm.

I nästan alla fall är det vettigt att testfota lite i början. Kommentaren "jag ska bara ta lite testbilder nu" brukar dessutom göra de som ska fotas lite mer avslappnade. De hinner liksom vänja sig vid blixtrandet och allt annat konstigt innan det är dags att börja posera på riktigt.

Angående väskan: den modellen som jag köpte heter TriPak 1031 PAT50. Läs mer här:
http://www.tenba.com/pc-480-14-tripak-1031-pat50.aspx

Den är stor som ett as, men man får plats med riktigt mycket grejer i den. Dock är den ju bara till för stativ, softboxar och andra tillbehör. Kamera, dator, blixtaggregat och blixhuvuden har jag andra väskor för.

Hyrde en gången blixtutrustning på YFO och fick då grejerna i en Tamrac-väska som var riktigt bra. Man fick plats med två aggregat med blixthuvuden plus stativ och softboxar – och den hade hjul! Kollade upp vad den kostade: 10 000. Kändes lite overkill...

Känner inte till Wedding-väskan som du nämnde. Antar att det är nån form av kombo-väska för kamera, blixtar och stativ, eller?

Får jag skjuta in en fråga här?

Anders- Hur brukar du vitbalansera vid solljus samt molnigt när du använder blixtar utomhus?

/ Kenneth

Jag använder också ett gråbalanskort (Lastolite Ezybalance, http://www.lastolite.com/ezybalance.php) när jag fotar.
Det finns egentligen ingen anledning att pilla på kamerans vitbalansinställning under själva fotograferingen eftersom jag ändå plåtar i raw-format. Jag kör på auto-vitbalans, tar en bild där personen håller gråkortet så kan jag fixa vitbalansen i efterhand. Funkar smidigt tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar