Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

arbetsprover till skola

Produkter
(logga in för att koppla)

thors

Aktiv medlem
jag ska söka några olika fotoutbildningar på folkhögskola nu till hösten och jag undrar över några saker...

- när det står att arbetsproverna ska vara analogt framkallade,kan man skicka analoga bilder man har scannat in på dator & skrivit ut på fotopapper? eller måste de komma "direkt" från mörkrummet?

- om man ska skicka ex 10 bilder,bör det vara 1o bilder som har med varann att göra eller kan man blanda hejvilt?

- "För dig som har grundläggande förkunskaper i fotografering och mörkrumsarbete" står det på vissa kurser.vad räknas egentligen som grundläggande?att man kan framkalla i mörkrummet och förstå skillnad på kort/lång slutartid?

vore trevligt om nån kunde hjälpa mej reda ut det här lite så man inte gör bort sej :)

-Står det ananalogt framkallade, anser jag att bilderna är framkallade i mörkrum.
-Hör med skolan om det går att skicka in utskivna bilder.

-Du kan ha ett tema för alla bilder. Eller så visar du din bredd med olika typer av bilder.

-Grundläggande förkunskaper. Du bör kunna grunderna i kamerateknik; Tid/bländare- skärpedjup. Objektivegenskaper. Filmegenskaper.
Mörkrum; Kunna framkalla film och kopiera bilder. Ha kunskap om vätskor och pappersegenskaper.

Nivån på krav på förkunskaper brukar variera mellan skolor. Viktigast är ditt bildseénde. De bilder du skickar som arbetsprover.

Lycka till

Om det var tio valfria bilder, då skulle jag lämna in en mindre serie (3-5) bilder på något tema och köra resten fritt.

Har det verkligen inte specificerat hur de vill ha det?

Vilken skola är det?

tack för tipsen ulf!

erik,det är bla Viebäck folkhögskola som vill ha 10 svartvita bilder.det stod inget om vad för sorts bilder så då antar jag att man kan välja som man vill.

Från Viebäcks hemsida:

Viktigt! Du skall även skicka 10 st svart/vita bilder, 24x30 cm, som arbetsprover. Du ska naturligtvis själv tagit och kopierat bilderna. Det ska vara analoga bilder! Returporto måste bifogas om du vill ha tillbaka dina bilder.

Det där kan inte tolkas på annat sätt än att de förväntar sig att du ska ha tagit bilderna på svartvit film och kopierat bilderna själv i mörkrum.

Svartvit film för färgkemi (som framkallas på vanligt snabblabb) kanske kan vara ok (eller i vart fall omöjligt att kontrollera) men om du har möjlighet att kopiera i mörkrum så är ju steget till att framkalla film inte speciellt långt.

jo jag har ju framkallat och kopierat bilderna i mörkrum och nu finns de bilderna även inscannade.då borde man väl kunna skriva ut på fotopapper istället för att kopiera bilderna igen och skicka?

ANNONS