Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsprover för fotoutbildningar

Produkter
(logga in för att koppla)

nejhanna

Ny medlem
fotograferins-tips önskas! :)

Hej alla!
Joo..jag ska söka in till foto-folkhögskolor
och undrar om det är någon som har nåt bra tips på vad jag kan skicka in för bilder. Man ska bl.a. skicka in tre bilder som ska vara ett slags "arbete, om tre bilder". Har idétorka tyvärr :( kan nån hjälpa, så vore jag tacksam :)
Kram nejhanna

(jag lyfte ut inlägget från tråden om slutartider till en egen tråd)

kan du specifiera vad för typ av arbete? Finns det nåt tema?

En grej att tänka på är att inte skicka in för lika bilder. Vill dom ha 5 bilder, skicka inte 3 bilder från samma modellshoot, tex. Även om dom är jättesnygga.

Tillägg: Samtidigt är det bra om man är hyffsat konsekvent. Inte hatta med olika filmer fram och tillbaka tex. Dvs, att få jämna och konsekventa resultat.

Fast jag tror att idén bakom en bild, och hur den är utföd, spelar oerhört mycket större roll än den rena tekniska kvalitéten.

Senast ändrad:
Vilken/vilka skoler är det du tänkt söka?

Olika inriktningar kräver ju olika bilder.

Ofta fungerar bilder på människor bäst. Dessutom kan de ju då se att du klarar av att handskas med annat än statiska motiv. Den sociala kompetensen är ju oftast ganska viktig om du tänkt livnära dig som fotograf.

Visst kan man skicka in totalt oloika bilder men jag skulle vilja rekomendera dig att få ihop en form av serie.
Alla kan ta "en riktigt" bra bild men det blir svårt att ta flera.

Åtminstonde skall du ha en "röd tråd" i dina bilder

Se till att bilderna håller hög kvalitet rent tekniskt så väl som bildmässigt.

Förslag till bilder.

*Arbetsporträtt. Har du inte någon vän/släkting inom ett spännande yrke? Tex brandman, bagare, snickare, kock eller liknande?

*Generations porträtt. Mormor, mor, barn.

*Detaljbilder av kroppen

Nja kanske lite rörigt men hoppas du kan få ut något av det.

Lycka till/ Gustaf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar