zpreston
Ny medlem
Hej alla!
Ny här i forumet, och grön vad gällande photoshop.
Undrar om vilken arbetsordning man skall ha. När jag läser böcker/guider om detta har de olika ordning. De har gemensamt att man skall börja med att säkerhetskopiera sin bild och slutar med att man skall lägga på skärpan (innan man sparar), men där emellan verkar det råda olika åsikter om i vilken ordning man gör saker.
Här är två olika:
*Kopiera
*Kolla resolutionen
*Beskär bilden
*Retuschera
*Fixa kontrast och ljushet
*Ta bort ev färgstick
*Justera färg och ljushet
*Fixa skärpan
Här är en annan arbetsordning:
*Kopiera
*Ställ in färgläge
*Beskär bilden
*Ställ in upplösning
*Svart o vitpunkt
*Ljusstyrka och kontrast
*justera färgstick
*Retuschera
*Skärpa
Det jag egentligen undrar är; skall jag retuschera bilden (i detta fall innebär det att laga stora repor) innan eller efter jag fixar med färgbalans, skuggor, kontrast etc, eller fixar jag det först och sedan retuschar?
MVH/Zan
Ny här i forumet, och grön vad gällande photoshop.
Undrar om vilken arbetsordning man skall ha. När jag läser böcker/guider om detta har de olika ordning. De har gemensamt att man skall börja med att säkerhetskopiera sin bild och slutar med att man skall lägga på skärpan (innan man sparar), men där emellan verkar det råda olika åsikter om i vilken ordning man gör saker.
Här är två olika:
*Kopiera
*Kolla resolutionen
*Beskär bilden
*Retuschera
*Fixa kontrast och ljushet
*Ta bort ev färgstick
*Justera färg och ljushet
*Fixa skärpan
Här är en annan arbetsordning:
*Kopiera
*Ställ in färgläge
*Beskär bilden
*Ställ in upplösning
*Svart o vitpunkt
*Ljusstyrka och kontrast
*justera färgstick
*Retuschera
*Skärpa
Det jag egentligen undrar är; skall jag retuschera bilden (i detta fall innebär det att laga stora repor) innan eller efter jag fixar med färgbalans, skuggor, kontrast etc, eller fixar jag det först och sedan retuschar?
MVH/Zan