niklasl skrev:
Steg 2 - menar du horisontjustering med rotation i beskärningsverktyget med hjälp av stödlinjer?
Inga stödlinjer. Jag drar ut en ruta med beskärningsverktyget som jag roterar tills en sida är parallell med en del av motivet jag önskar få rakt. Sedan flyttar jag rutan och sätter storleken innan jag aktiverar beskärningen.
Se bilden nedan.
Lägger du ev restitution efter steg 2 eller gör du aldrig sådant? ;-)
Jag gör det efter omvandling till 8 bitar, det fungerar inte att perspektivrestituera i 16 bitar.
Gör det ofta eftersom jag fotograferar en del arkitektur och lite inredning.
Steg 4 - omvandlar du till lab color när du skärper och använder luminanskanalen?
Jupp. Har ett makro för det, när jag trycker F4 drar skärpningen igång. Med ett stopp för inställning av mängd skärpa förstås.
Varför gör du steg 7 innan steg 5?
Ähumm, är det inte fint väder idag?
Gammal vana bara. Ofta har jag många bilder för en katalog till exempel. Då gör jag klart till sista finliret (enligt ovan) så jag kan ”batcha” alla filer på en gång med finjusteringarna.
Kan det inte vara smart att göra alla förändringarna som justeringslager, spara som 16-bits psd (för ev senare bruk) och sedan skärpa utifrån användning och därefter spara som tiff (för leverans till kund)?
Jovisst.
Men jag har inte CS-versionen utan bara 7:an och kan därför inte lägga justeringslager i 16-bitars filer.
Dessutom, för jobbilder blir det aldrig några omjusteringar, det är viktigt att alltid ha en fil med bestämt utseende.
Jag levererar ofta JPEG eftersom jag numera brukar skicka filerna till kund via e-post.
Eller FTP.
Använder du andra tekniker för skärpning, t ex High-pass-filtret? Brukar du skärpa före eller efter skalning - tycker själv att jag fått ful halo-effekt om jag skärpt innan skalning medan det sett OK ut före...
Ibland testar jag andra metoder men för det vardagliga bruket blir det oskarp mask i luminanskanalen.
För bilder som skall iväg lägger jag alltid på en mindre mängd skärpa innan.
Annars skärper jag först efter skalning.