Annons

Arbetsordning i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Är det någon som kan beskriva den "optimala" arbetsordningen i Photoshop, d.v.s. när och i vilken ordning ska man göra vad för att få så bra slutresultat som möjligt.

Bland de olika delmomenten kan jag t.ex. se:
- beskärning
- rotation (horisontjustering)
- korrigera färgstick
- retuschering av mindre felaktigheter
- borttagning av oönskade inslag i bilden
- justering av exponering
- effekter och filter
- storleksändring
- m.m.

Finns det någon gyllene regel? Hur brukar ni som jobbar med detta göra själva?

Utan att göra något som helst anspråk på att ha "rätt" lösning - om den nu existerar, så gör jag så här:

1. Färgkorrigering och kompensation sker när jag konverterar bilderna från RAW-formatet i fotoshop.

2. Kollar sedan nivåerna det första.

3. Justerar horisonten.

4. Beskär

5. Applicerar de filter och effekter jag vill ha - gör det dock ganska sällan.

6. Tar bort oönskade detaljer etc. gör jag i princip aldrig.

mvh Janne

Arbetsgången varierar en smula.
En bild som skall friläggas riktigt snyggt arbetar jag oftast med i full storlek till det är klart.

Annars ser det oftast ut så här:
1. Grundjusterar storlek och färg/kontrast i RAW-konverteraren.
2. Beskär (till rätt storlek/upplösning) och horisontjusterar i ett svep med beskärningsverktyget.
3. Finjusterar kontrast/exponering/gråbalans i ett med exempelvis nivåer eller kurvor.
Förlusterna blir mindre om man gör justeringarna på en gång istället för att dela upp det.
4. Skärper med oskarp mask.
5. Gör om till 8-bitars färg.
6. Retuscherar damm och annat.
7. Gör färgjusteringar individuellt (den röda jackan kanske är lite för gul).

Sparar.

Detta är min arbetsgång, ibland ser den annorlunda ut.
Detta är varken rätt eller fel, inte ens det bästa sättet att jobba, men det är mitt.

Hej
Vill du, Mikael, förklara varför du lagt skärpningen så tidigt i bildbehandlingen.
Själv har jag PS 5 LE och kan bara göra vissa moment i stort färgdjup innan jag måste gå ner i 8 bitar.
Jag har lärt mej att skärpningen görs sist och görs avpassad till vad bilden ska användas till. Men jag tror att du har ett gott skäl till varför du skärper tidigt i processen och skulle vilja att du förklarar.
Sten

Jag tycker inte jag skärper tidigt i processen.

När jag bestämt antal pixlar (storlek/upplösning) och kontrast är det läge att skärpa.

Att retuschera innan skärpning är inte så bra eftersom skärpningen tar fram damm och annat.

Och att jag skärper innan konvertering till 8 bitar beror på att skärpningen medför en förändring i pixelvärdena, därför vill jag ha maximalt med information innan jag ändrar den.
Men rent praktiskt går det lika bra att skärpa efter konvertering till 8 bitar.

Min skärpning är anpassad till hur bilden skall användas. Storleken är bestämd och jag gör en bedömning av mängden skärpa med avseende på om den skall skrivas ut eller kanske tryckas på enklare dagspresspapper.

Tack
Jag förstår. Jag tar in olika digitala bilder. Kameran levererar jpg- ( den kan inte annat) och skannrarna får vanligen leverera psd-filer. Vi har ju lite olika förutsättningar.
Min erfarenhet av att skärpa jpg-filer tidigt är inte enbart positiva utan jag väntar med skärpningen tills jag vet den slutliga storleken och vad bilden ska användas till om jag skärper alls.
Men jag ska prova ditt sätt. Alltid lär man sig något nytt.
Sten

bildsten skrev:
...utan jag väntar med skärpningen tills jag vet den slutliga storleken och vad bilden ska användas till om jag skärper alls.
Men jag ska prova ditt sätt. Alltid lär man sig något nytt.
Sten

Och det är ju det som är mitt sätt.
När storleken är klar och grundjusteringar gjorde skärper jag bilden.

Dock, sedan ett halvår tillbaka levererar jag alltid bilder till kunder som är skärpta trots att jag inte vet slutstorleken.
Det blir bäst så, om de skall trycka den i den storlek jag levererat så är den skärpt och klar, skall de skala om den till mindre får de själva lägga på skärpa.

Hej
Nu har jag målat klart, ätit och tittat på Maud som gjort tårta i Gokväll och hämtat receptet på sidan 680 på texten. Prova receptet ni också som läser det här, det såg ruskigt gott ut. Särskilt den med cognac i. :-D
Recept på skärpa var det vi diskuterade. Jag är själv väldigt försiktig med skärpeverktyget. Den lokala kontrasthöjning som det ger upphov till kan ge en viss krispighet i bilden som en del tycker är läcker. Det passar i en del bilder tycker jag också men för det mesta är det lite störande. Nu har vi olika utgångslägen, min kamera har 3,2 Mpix och 8 bitars färgdjup som levereras i en 1,3 Mb jpg-fil. Manöverutrymmet är alltså ganska begränsat. Så amatör jag är levererar jag endast undantagsvis bilder till tryck och om så sker påpekar jag att bilden inte är skärpt utan överlåter det till användaren.
Sten

Tycker det verkar som om Sten och Mikael är helt överens - något jag missat?

Mikael: Steg 2 - menar du horisontjustering med rotation i beskärningsverktyget med hjälp av stödlinjer?
Lägger du ev restitution efter steg 2 eller gör du aldrig sådant? ;-)
Steg 4 - omvandlar du till lab color när du skärper och använder luminanskanalen?
Varför gör du steg 7 innan steg 5?
Kan det inte vara smart att göra alla förändringarna som justeringslager, spara som 16-bits psd (för ev senare bruk) och sedan skärpa utifrån användning och därefter spara som tiff (för leverans till kund)?

Mikael, en fråga till: Använder du andra tekniker för skärpning, t ex High-pass-filtret? Brukar du skärpa före eller efter skalning - tycker själv att jag fått ful halo-effekt om jag skärpt innan skalning medan det sett OK ut före...

niklasl skrev:
Steg 2 - menar du horisontjustering med rotation i beskärningsverktyget med hjälp av stödlinjer?
Inga stödlinjer. Jag drar ut en ruta med beskärningsverktyget som jag roterar tills en sida är parallell med en del av motivet jag önskar få rakt. Sedan flyttar jag rutan och sätter storleken innan jag aktiverar beskärningen.
Se bilden nedan.

Lägger du ev restitution efter steg 2 eller gör du aldrig sådant? ;-)
Jag gör det efter omvandling till 8 bitar, det fungerar inte att perspektivrestituera i 16 bitar.
Gör det ofta eftersom jag fotograferar en del arkitektur och lite inredning.

Steg 4 - omvandlar du till lab color när du skärper och använder luminanskanalen?
Jupp. Har ett makro för det, när jag trycker F4 drar skärpningen igång. Med ett stopp för inställning av mängd skärpa förstås.

Varför gör du steg 7 innan steg 5?
Ähumm, är det inte fint väder idag?
Gammal vana bara. Ofta har jag många bilder för en katalog till exempel. Då gör jag klart till sista finliret (enligt ovan) så jag kan ”batcha” alla filer på en gång med finjusteringarna.

Kan det inte vara smart att göra alla förändringarna som justeringslager, spara som 16-bits psd (för ev senare bruk) och sedan skärpa utifrån användning och därefter spara som tiff (för leverans till kund)?
Jovisst.
Men jag har inte CS-versionen utan bara 7:an och kan därför inte lägga justeringslager i 16-bitars filer.
Dessutom, för jobbilder blir det aldrig några omjusteringar, det är viktigt att alltid ha en fil med bestämt utseende.
Jag levererar ofta JPEG eftersom jag numera brukar skicka filerna till kund via e-post.
Eller FTP.

Använder du andra tekniker för skärpning, t ex High-pass-filtret? Brukar du skärpa före eller efter skalning - tycker själv att jag fått ful halo-effekt om jag skärpt innan skalning medan det sett OK ut före...
Ibland testar jag andra metoder men för det vardagliga bruket blir det oskarp mask i luminanskanalen.
För bilder som skall iväg lägger jag alltid på en mindre mängd skärpa innan.
Annars skärper jag först efter skalning.

Bilagor

• rotera.jpg
    rotera.jpg
    26.4 KB · Visningar: 636
Varför jobbar ni i 16 bitar när det bara är 12 bitar som kommer ur kameran i RAW-läge? Det finns ingen vettig reprofirma eller tryckeri som jobbar med 16-bitars bilder.

Den erfarenhet jag har från att ha jobbat som grafiker i snart sex år är att allt scannas i åtta bitars RGB-TIFF och sen konverteras till CMYK-EPS enligt gällande ICC-profil.

Tidningar som jag har jobbat med är bl.a. Damernas Värld, Amelia, Vecko Revyn, Buffé, Svensk Golf, SLITZ och MCM för att nämna några. Det är väldigt petiga kunder kan jag tala om för er. ;)

Ni skulle se de digitala original som kommer från fotografer, de ser helt för jävliga ut. Helt platta och avsaknaden av kontrast är bedrövlig för att inte tala om de urvattnade färgerna. Påminner mycket om hur resultatet såg ut från digitalkamerorna i slutet av 90-talet.

Glock skrev:
Varför jobbar ni i 16 bitar när det bara är 12 bitar som kommer ur kameran i RAW-läge?
Därför att vid arbete i Pshp finns två val, 8 bitar eller 16 bitar.
Kameran levererar 12 så då använder man 16 för att bevara maximalt med färginformation.

Den erfarenhet jag har från att ha jobbat som grafiker i snart sex år är att allt scannas i åtta bitars RGB-TIFF och sen konverteras till CMYK-EPS enligt gällande ICC-profil.
Inte så konstigt. Vid prepressarbete med skannrar av högre klass brukar man göra korrigeringar innan skanning. Min erfarenhet är att ganska lite arbete görs efter skanning och om man tar ut färdig fil ur skannern vinner man ingenting på att jobba med större färgdjup.
Ni kör alltså inte ut CMYK direkt ur skannern?

Jag däremot använder konsumentskanner och råskannar allt utan justering i skannerprogramvaran.
Då vill jag ha maximalt med nyanser innan jag börjar förstöra bilden i Pshp.
Med bättre programvara i skannern kunde jag göra allt arbete (inklusive skärpa om jag vet slutanvändning, vilket man oftast gör vid reproarbete) i skannern och inte ens behöva öppna Pshp bortsett från retusch och friläggning med banor.

Ni skulle se de digitala original som kommer från fotografer, de ser helt för jävliga ut. Helt platta och avsaknaden av kontrast är bedrövlig för att inte tala om de urvattnade färgerna.
Det beror på att de flesta fotografer är totalt okunniga om repro och prepress.
Och att många bilder numera levereras av ”ickefotografer”.
Exempelvis tidningen AGI som jag fotograferat åt har sedan ett år en egen digitalkamera i ett litet studiorum som de använder för många bilder. Samma med en stor kund där jag fotograferat reklam för ett köpcentra, de har skaffat egen kamera och numera får jag inte längre de där simpla jobben.
Typ en liten kyckling med ris runt för påskkampanjen.

mipert skrev:
Vid prepressarbete med skannrar av högre klass brukar man göra korrigeringar innan skanning. Min erfarenhet är att ganska lite arbete görs efter skanning och om man tar ut färdig fil ur skannern vinner man ingenting på att jobba med större färgdjup.
Ni kör alltså inte ut CMYK direkt ur skannern?

Det går inte att scanna CMYK med trumskannern, inte de gamla HELL3000 iaf.
Det som ställs in vid skanning är svart och vitt och skärpa. Sen ställs resten i Photoshop, där även andra korrigeringar också genomförs t.e.x damm, repor, retuschering av olika slag. DV gör extremt mycket retuscher samt SLITZ.

Det finns ingen vits att arbeta med 16-bitars bilder då de är dubbelt som tunga att arbeta med plus att vinsten är marginell i kvalitet.

mipert skrev:
Jag gör det efter omvandling till 8 bitar, det fungerar inte att perspektivrestituera i 16 bitar.
Gör det ofta eftersom jag fotograferar en del arkitektur och lite inredning.
Tack för dina svar!

Varför går det inte att restituera i 16 bitar? Intuitivt känns det som om det vore bättre att göra en sådan förändring innan man tappar färginfo?

Glock skrev:
...Det finns ingen vits att arbeta med 16-bitars bilder då de är dubbelt som tunga att arbeta med plus att vinsten är marginell i kvalitet.

Ju bättre skanner och ju mindre justeringar som skall göras desto mindre skäl att jobba med 16 bitar.

Men titta här för en gammal tråd om skanning och bitdjup.

Och, så fort jag får in pengar igen skall jag upgradera till CS-paketet.
Alla dessa justeringar i 16-bitars läge är bland det bästa med nya Pshp. InDesign är inte så dum heller i nya versionen.
Att vara med sina barn mer än halva tiden under ett par år gör inte att man blir rik på pengar.
Men det är en investering som känns bättre än att köpa nya prylar.

mipert skrev:
Ju bättre skanner och ju mindre justeringar som skall göras desto mindre skäl att jobba med 16 bitar.

Men titta här för en gammal tråd om skanning och bitdjup.

Och, så fort jag får in pengar igen skall jag upgradera till CS-paketet.
Alla dessa justeringar i 16-bitars läge är bland det bästa med nya Pshp. InDesign är inte så dum heller i nya versionen.
Att vara med sina barn mer än halva tiden under ett par år gör inte att man blir rik på pengar.
Men det är en investering som känns bättre än att köpa nya prylar.
Ska det tolkas som att du skulle lägga restitution vid steg 2 (när du köpt PCS)? ;-)

Dina barn måste vara glada att ha dig som pappa...

ANNONS