Annons

Arbetsgivarens rätt till "mina" bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

prylnissen

Aktiv medlem
Har utan framgång försökt hitta något om detta i Fotosidans historiska material, så jag ställer fråga så här i stället:

- Efter att ha arbetat de senaste nio åren med bl.a. marknadsföring och försäljning för ett stort svenskt industriföretag, har jag nu pensionerat mig.
Under de senaste åren på jobbet har jag, för att snabbt och billigt kunna få fram bildmaterial för våra presentationer, broschyrer och utställningar, taget ett stort antal produkt- och miljöbilder. I vissa fall togs bilderna på direkt begäran från mina kollegor.
Jag har inte begärt någon ersättning för dessa bilder under anställningstiden.
Nu, efter avslutad anställning, kräver mina tidigare kollegor att få fri och obegränsad tillgång till mina bilder.
Deras motivering: "Du har ju själv valt att använda egen fotoutrustning, och har tagit bilderna på betald arbetstid!"
Den "egna utrustningen" har varit bl.a. en Nikon D200 och mina studioblixtar.
Detta var inte (lätt) tillgänglig utrustning inom den lokalavdelning där jag var anställd.

OBS: Jag var inte anställd som fotograf, utan valde att fotografera själv, enbart för att underlätta mitt och övriga medarbetares arbete!

Vad anser ni gäller?

/prylnissen

eftersom det var länge sen jag läste om användarrätt slänger jag iväg mina tankar om ämnet som du får ta med en stor näve salt..
samtidigt puffar jag på tråden då jag tycker det är ett intressant ämne..

jag tror att i likhet med en tecknare anlitad av disney inte kan kräva att filmen slutar rulla. eller en programmerare anlitad av ett mjukvaruföretag inte kan kräva rätten till programmet han utvecklat på arbetstid på uppdrag av arbetsgivaren..
med andra ord tror jag att företaget lugnt kan fortsätta använda sej av de bilder du redan iordningställt och "leverat". vad det gäller de andra bilderna som dom verkar vilja behålla efter din pension har jag ingen aning om vad som gäller.
jag kan såklart ha helt fel, och det vore skoj om någon som besitter juridiska kunskaper på ett något högre plan kunde räta ut frågetecknen!

Det beror på vad det stod i ditt anställningskntrakt. Jag jobbade en tid för Ericsson och foto ingick definitivt inte i mina arbetsuppgifter och i det anställningskontrakt som jag var tvungen att skriva (om jag ville ha jobbet) på framgick att foton eller andra bilder mm som framställdes i arbetet, oavsett hur, alltid var arbetsgivarens egendom.

Har du inte ett sådant avtal så är rättsläget lite oklart. Gör ett avtal om engångsersättning,det verkar enklast. Avtalet bör innehålla att du fortfarande har rätten till bilderna och kan använda dem själv i andra sammanhang om du tycker att det skulle vara intressant.

Det faktum att du använt egen utrustning på arbetstid och på uppmaning av arbetskamraterna ger inte arbetsgivaren någon rätt till bilderna.

Men det finns kompetent folk här på FS, bl.a. BLF:s ombudsman Stefan Teste har ibland dykt upp och svarat på frågor av det här slaget.

Själv blev jag intresserad av ämnet för nästan tio år sedan och skrev ett s.k. "paper" utifrån studier i lagstiftning och juridisk litteratur för att klargöra en del saker för mej själv och en trängre vänkrets.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar