Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsflöde???

Produkter
(logga in för att koppla)

kajs

Aktiv medlem
hej hej

Har en D50 som jag knäpper Jpeg+RAW samtidigt med. När jag sedan ska rensa bilder så måste jag först ta bort Jpeg bilderna och sedan ta bort samma raw bilder vilket är jobbigt och pillrigt.

Kan man inte ställa in så att JPEG och RAW versionen av bilden försvinner samtidigt?

Tacksam för snabbt svar!

Mvh kaj

OK!

tack för ett snabbt svar! Men jag fattade inte riktigt, formatera kortet, kan du förklara? Det är när jag öppnar bilderna i windows som jag behöver funktionen

Mvh Kaj

Håll inne 'ctrl' knappen samtidigt som du markerar de bilder som du vill ta bort...
Tryck sedan på 'Del' eller 'Delete' knappen.

Om du vill ta bort fler...

Markera första bilden. Hålle inne 'Shift' tangenten och markera sedan den sista bilden.
Tryck sedan på 'Del' eller 'Delete' knappen.

Nja

Alltså när jag har fört över bilderna till min dator så ligger bilderna först som Jpeg och sedan som RAW i en lång radda.
Öppnar första bilden med programmet för bildvisning och börjar sedan redigera. tar då bort Jpeg versionen av bilden men måste sedan ta bort bilden "igen" i Raw format. Kan man inte ta bort jpeg och raw versionen samtidigt?

Mvh kaj

Hmmm...

Tycker du verkar jobba bakvänt, varför fota med JPEG + Raw om du bar vill ha en fil i slutänden.

Bestämdej för JPEG eller Raw, så får du ju inte problemet.

// Johan

Jaha

Jo det är möjligt, men jag vill ha möjligheten att ha bilden i raw format och jpeg, jag vill ha två filer.
Så det går alltså inte att fixa det jag försökte beskriva? Verkar underligt att det inte går... nån som vet?

Mvh Kaj

Re: Jaha

kajs skrev:
Jo det är möjligt, men jag vill ha möjligheten att ha bilden i raw format och jpeg, jag vill ha två filer.
Så det går alltså inte att fixa det jag försökte beskriva? Verkar underligt att det inte går... nån som vet?

Mvh Kaj

Då tycker jag du ska göra så här.

- Fota endast i RAW
- Efter all efterbehandling sparar du till JPEG

Kvar har du nu originalet = RAW, om du skulle vilja göra om efterbehandling, sen har du fått en JPEG som du önskar.

// Johan

Re: Jaha

kajs skrev:

Mvh Kaj

Hej

Datorer är maskiner som endast gör som man säger till den att göra. Den kan således inte gissa.

Din dator kan förstå olika strukturer, t ex vad som är en .jpg fil men den kommer aldrig veta vad som finns i filen.
De två olika filformaten har olika strukturer vilket gör att datorn inte kan veta att det är samma bild i verkligheten. Hade det varit samma bild i samma format (dvs HELT identiska filer men olika namn) skulle man kunna säkra genom olika metoder att det är samma innehåll och säga "ta bort denna fil" och datorn fattar att alla "likadana" filer skall raderas.

Så nej, det du vill åstadkomma måste innefatta manuella ingrepp från dig med t ex Peter Nilssons rekommendation att använda ctrl eller shift för att välja flera filer samtidigt.¨

mvh,

// Paul

Aaargh, slänga efter att man redigerat är ju ungefär som att slänga negativen man fått med de framkallade korten:-( Bränn på DVD istället, så kan du gott rensa på datorn sen. Då har du i alla fall kvar alla bilder om du skulle vilja göra en ny redigering av nån favoritbild senare.
En DVD-R kostar typ 5:- och rymmer 4,7 gig, så det är knappast nån kostnadsfråga. Det enda är väl att man kanske inte ska ta bort nåt från datorn i onödan innan disken är full. Man vet ju aldrig hur länge den där DVD:n håller sen.

Nja.. Kaj skrev att han fotograferade i RAW+JPEG, så han tittar nog bara på sitt resultat och vill slänga innan någon redigering.

mvh,

// Paul

Batch-script

Det bästa är att skriva ett batch-script som du kör efter att du raderat de jpg-filer du inte vill ha. Scriptet ska gå igenom alla filer med extensionen .nef i katalogen och kolla om det finns en motsvarande .jpg-fil. Om det inte finns så raderas nef-filen. Du lägger in scriptet så att det dyker upp när du högerklickar på katalogen i utforskaren.

Bara att fräscha upp kunskaperna i DOS!

Johannes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar