Annons

Arbetsflöde

Produkter
(logga in för att koppla)

othis

Medlem
Är inte helt säker på att detta är rätt forum, men tar upp tråden i alla fall.
Vill gärna ha synpunkter på ett effektivt arbetsflöde för sinscanning av stora mängder (>2.000) negativ.
- Högupplöst inscanning
- Behandling och taggning i Lightroom
Taggningen är oerhört viktig, det handlar om historiska bilder från 40- 0ch 50-tal.
- Urval av dem som ska skrivas ut i olika format
- Backup
- Sökväg från taggning till respektive negativ

Vill jobba så effektivt som möjligt och ha kolla på mitt material.
Tacksam för alla synpunkter.

Är inte helt säker på att detta är rätt forum, men tar upp tråden i alla fall.
Vill gärna ha synpunkter på ett effektivt arbetsflöde för sinscanning av stora mängder (>2.000) negativ.
- Högupplöst inscanning
- Behandling och taggning i Lightroom
Taggningen är oerhört viktig, det handlar om historiska bilder från 40- 0ch 50-tal.
- Urval av dem som ska skrivas ut i olika format
- Backup
- Sökväg från taggning till respektive negativ

Vill jobba så effektivt som möjligt och ha kolla på mitt material.
Tacksam för alla synpunkter.

Skulle själv väldigt gärna höra synpunkter på detta!

Först, jag ser din frågeställning ofullständig. Synpunkter på vilket arbetsflöde?
Vad har vi att utgå ifrån? Din mjuk/hårdvara, din tidigare erfarenhet på området?
Budget? Krav på resultatet? Tidsram? Hur ser källmaterialet ut? Är det i ordning?

Inget illa menat, men jag vet inte vart jag skall börja.

Ett råd kan jag ge direkt: hör med en proffsfirma, tex Crimson vad de kan göra åt dig vad gäller själva scanningen. alla synpunkter.

Vet inte hur det fungerar med batch i lightroom men jag antar att de har någon motsvarighet till det som finns i photoshop. Om negativen är relativt lika i exponering fungerar det att göra en rad justeringar på en typisk bild och sedan "spela in" dessa så att de går att applicera på flertalet filer per automatik. Taggningen (namngivningen?) får du däremot tyvärr göra manuellt skulle jag tro. Hoppas det hjälpte något.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto